Späckade chokladmuffins att frossa i!

Förutom hela den här ”älskar-att-baka-och-gör-det-så-ofta-det-går-grejen” som jag håller på med så är jag, tro det eller ej, en ganska nyttig människa. Nu tänker jag inte gå in på hur olika personer definierar just ordet ”nyttig” – det har blivit en hel vetenskap och man kan nu vara både fettskrämd, kolhydratskrämd och allmänt matskrämd – men i (extrem) korthet består min kost mestadels av fullkornsprodukter, ekologiska mejeriprodukter, ekologiska ägg, bönor, linser, ibland quorn/sojaprodukter och alla former av frukt och grönt. Ganska balanserat med andra ord, lite av allt, fem gånger per dag, tre större och två mindre mål. Mitt matliv i ett nötskal (så har det inte alltid varit, men det är en helt annan historia).

Dock finns det ett STORT undantag. Precis det undantag som dagens inlägg handlar om och precis det undantag som jag, och många andra med mig, varmt välkomnar in i mitt liv med (väldigt) jämna mellanrum.

Ja visst har ni rätt:

Choklad. 

Inte bara choklad, jag är svag för det mesta inom bakvärlden för att vara ärlig, men i synnerhet denna läckra, härligt syndiga godsak som lockar så med sin mjuka lena smak och kaloristinna natur – och jag är inte ett dugg ledsen över det! För vad vore livet utan en nygräddad, späckad chokladmuffins att avnjuta med en kopp te då och då? Inte ett jag är kompis med!

Om du har haft det svårt att hitta ett gott recept på dessa härligheter (inte för att bloggvärlden lider brist på dessa ;) ) så kan jag erbjuda ett här för att göra just ditt liv komplett! Det bockar för samtliga kategorier för syndigt goda bakverk – fluffigt, chokladigt, smaskigt och allmänt härligt – och tar inte många minuter att svänga ihop! Inget smör behövs till dessa då rapsolja används istället (byt inte till olivolja, det har jag en vän som försökte med och sedan åt hon sina muffins som bröd istället) och i nödfall kan den hackade chokladen uteslutas (dock är muffinsen 10 gånger bättre med den!), allt för att göra livet lite lättare när affären ligger för många steg bort.

Jag använde mig av Marabous mjölkchoklad  till dessa bilder och tycker det passar bra, men mörk choklad går absolut det också. Och var inte rädd för kakaomängden, första gången jag läste att det skulle vara 1 1/2 dl i var jag övertygad omatt något inte stämde, men jodå, det ska det faktiskt,  så bara bit ihop och vänta på resultatet!

Det här fick bli mitt bidrag till nystartade My sweet party som helt underbara bloggen Me and my sweets står för!  Jag formligen älskar hennes alla poster och bilder – ta en titt och häng på du med :D Temat den här månaden (som tar slut alldeles snart!) är choklad, bästa temat ever!

Hoppas det smakar! <3

***

Späckade chokladmuffins
(ca 12 stycken)

Ingredienser:

4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 3/4 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
1/2 tsk salt
2 1/2 dl mjölk
3/4 dl naturell yoghurt
3/4 dl rapsolja (eller annan olja utan smak)
2 ägg
200 gram ljus eller mörk choklad – grovt hackad

***

Värm ugnen till 175 grader och ställ ut formar, gärna i en muffinsplåt.

Använd en stor sil och sikta ihop vetemjöl, kakao, socker, bakpulver, salt och vaniljpulver i en bunke. Ställ åt sidan.

Vispa ihop mjölk, yoghurt och olja i en större bunke med en elvisp. Tillsätt äggen ett och ett.

Vänd ner mjölblandningen i äggblandningen försiktigt.

Häll i ungefär hälften av den hackade chokladen och rör tills allt precis blandat sig.

Häll upp smeten i formarna och toppa med resten av chokladbitarna.

Grädda i ugnen ca 20 minuter (kanske lite mer beroende på ugn, känn efter med en tandpetare!).

Låt svalna och njut som de är eller dekorera med din favoritfrosting :)

20 reaktioner på “Späckade chokladmuffins att frossa i!

  1. Åh, så goda de ser ut! Blir så sugen att oj oj! :) Låter dessutom som ett toppenrecept då det både innehåller mjölk, naturell yoghurt och rapsolja för med det innehållet kan de ju inte annat än att bli perfekt saftiga :) Mums! :)

  2. Hej, vad kul att se att du har kommit igång igen!! Hoppas allt är väl med dig och att det går bra med allt pluggande. Underbart goda bakverk av alla dess slag ser jag att du har gjort den senaste tiden. Vet inte rikigt vad jag ska börja med att testa.

  3. Jipppiii, du är tillbaka! Vad otroligt roligt Alexandra. Så oemotståndliga muffins du har gjort dessutom, mmmm. Ja, håller med choklad måste ju vara ett av de bästa utmaningarna. Kram!

  4. Åh så mumsigt :D Det är ju så gott med chokladbitar i muffins!
    Ja filmen rekommenderas verkligen, bio är ju så mysigt att gå på och bulla upp med popcorn och dricka :D Man borde absolut göra det oftare!

Kommentera

