Lynettes oemotståndliga valnötsbrownies

Idag är en sorgens dag.

Eller en glädjens, om du frågar fel person.

För ikväll, här i Sverige i varje fall, sänds den absolut sista delen någonsin av seriernas serie; drottningen av må-braföljetånger: Desperate Housewives.

Själv tänker jag inte ägna en sekund åt det sista avsnittet ikväll. Nej, nej. Jag har tittat igenom ALLA de föregående sju säsongerna på DVD – de står i ordning i bokhyllan där hemma – och jag väntar (o)tålmodigt på att den avslutande säsongen ska komma ut i all sin glans i en fullmatad dvdbox som jag kan suga i mig som en svamp i ett par dagar och gråta floder över när den till slut otvivelaktigt faktiskt tar slut. Så inga spoilers här inte!

Istället för spoilers har jag det näst bästa att dela med mig av; nämligen Lynettes eget, härligt chokladiga brownierecept att muta ungarna med när maten inte står på bordet i tid. Eller ja… Det är väl egentligen något smart PR-bolag som ligger bakom Lynettes snillerecept; precis som att de satt ihop en hel kokbok  med allt från Brees lyxiga kreationer till Susans alltid lika dåligt lagade Mac and Cheese (som jag faktiskt redan skrivit om i början av min bloggtid här). Och jag är precis en sådan sucker som nyss nämnda PR-bolag hoppades skulle vandra förbi skyltningen med ett tjog härligt fullspäckade kokbocker skrikandes DESPERATE HOUSEWIVES och ramla huvudstupa inför tanken på att äga ett av dessa underverk ❤

Lynettes brownies är verkligen  lika härliga som jag hoppades på! Lagom kladdiga och goda som de är, med ett glas mjölk till eller lite vispad grädde på toppen. Jag valde att städa ur skåpet härhemma lite och använde därför hela FYRA olika sorters choklad när jag bakade mina – dels två mörka från Marabou Premium (en med pistage och en med havssalt) och dels två av Marabous vanliga chokladkakor (mjölkchoklad och förra årets dadel och pistage) – sammanlagt 340 gram behövs det, och hälften ljus, hälften mörk tyckte jag blev en hit! Självklart behöver du inte använda just dessa fyra sorter – så länge gramantalet stämmer kan det vara vilken eller vilka sorter som helst! Jag hade dessutom valnötter hemma så det som fanns kvar åkte i – vilket var närmare två dl än 3,5 – men jag tyckte det blev alldeles lagom tack vare att det fanns nötter i två av chokladsorterna som följde med ner i smeten också.

Och på tal om smet – den här smeten är helt oemotståndlig! Klarar du att hålla dig undan ger jag dig en bragdmedalj – för att slicka skålen efter var det länge sedan jag gjorde så grundligt 😉

Lycka till ❤

***

Lynettes oemotståndliga brownies

Ingredienser
(en form – ca 33×22 cm)

340 gram mörk eller ljus choklad, bruten i mindre bitar
2 1/2 dl strösocker (jag bytte ut en dl mot rörsocker)
175 gram smör
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver ELLER 1 1/2 tsk vaniljsocker
en nypa salt
4 ägg (gärna ekologiska)
ev. 3 3/4 dl hackade valnötter eller pecannötter (jag använde mig av 2 dl valnötter)

***

Lägg choklad, socker och smör i en skål och ställ den över en kastrull med sjudande vatten. Rör tills chokladen har smält och smeten är slät, ca 10 minuter. Se till så vattnet bara sjuder, blir det för varmt kan chokladen skära sig. Låt svalna till rumstemperatur.

Värm ugnen till 175 grader. Smöra och mjöla en bakform 33×22 cm (eller klä den med bakplåtspapper för ännu smidigare diskning efteråt).

Rör samman mjöl, bakpulver, vaniljpulver (eller socker) och salt i en skål och ställ den åt sidan.

Vispa den avsvalnade chokladsmeten med elvisp på medelhastighet tills den är blank.

Tillsätt ett ägg i taget och vispa noga efter varje.

Rör i de torra ingredienserna tills de är helt invispade.

Vänd ner nötterna, om du vill ha dem med.

Häll smeten i formen och släta till ytan.

Grädda i 18 minuter tills kanterna släpper från kanten och ytan är relativt fast (mitten på browniesen kommer fortfarande vara lite mjuk och kladdig). Låt svalna.

Skär upp i bitar av valfri storlek (det blir ca 16-20 stycken). Ät på en gång eller frys in, de håller bra i frysen.

32 thoughts on “Lynettes oemotståndliga valnötsbrownies

  1. Så gott det ser ut och 4 sorters choklad, ojoj så smarrigt värre!

    Jag är en av dem som verkligen kommer att sakna serien… den har jag följt sedan starten och har gett mig många skratt (och även en hel del tankeställare!) 🙂

  2. Hihi jag har fingrat på den där kokboken men jag har aldrig sett ett enda avsnitt av serien. Jag är livrädd för att bli beroende av tvserier, tro mig jag har varit i träsket;)
    Dina brownies ser supersmaskiga ut!
    Ha en härlig nationaldag:) Kram i mängder

  3. DH-eran går i graven. Synnerligen tråkigt alltså. Jag har sett varenda avsnitt. Men kanske lika bra att runda av, så att den inte slutar i katastrof som typ ”Tre kronor”. Hade ingen aning om det fanns en bok, men jag känner att jag måste ha den!
    Och brownien, den måste jag ha den med 🙂

    • Det är sant, alltid tragiskt när de drar ut på serier i det oändliga, bäst att sluta innan alla tröttnat och manusförfattarna blir desperata 🙂 Kul att du också sett alla avsnitt ❤ Boken är faktiskt riktigt trevlig! Jag hittade den på bokrean förra året, hoppas den fortfarande går att leta upp!

  4. Hmm…ja jag är väl en av få som faktiskt inte sett ett helt avsnitt av DH. Så dags att börja bli sugen på det nu då va ;). Dessa brownies ser ju i alla fall urgoda ut (vems receptet nu än är, Lynette??)

    • Haha, det tog mig ett par år att faktiskt sätta mig ner framför ett avsnitt, jag trodde alltid att det skulle vara jättefånigt 🙂 Så jag förstår dig! Men börjar man så fastnar man så det kanske är bättre att hålla sig borta 😉 Lynette är en härlig figur som tampas med allt från fem barn till cancer till sin mans idéer om en pizzeria genom åren. Och mycket mer förstås, annars vore det ju inte Desperate Housewives 😉

  5. Har heller aldrig sett ett helt avsnitt av DH, men är annars en sån som verkilgen fastnar i serier… Varje gång jag flippade förbi DH så var det alltid något hysteriskt utflippat och pinsamt med ”Louis Lane” vad hon nu kan heta i serien och då bytte jag alltid kanal, hihi…
    Men jag skulle nog kunna gå på kokboksgrejen om jag stötte på boken i bokhandeln och nu tror jag att jag måste köpa den, för det verkar ju vara smarriga recept däri 🙂

  6. Och ja just det! Glömde ju säga att jag håller med dej, Desperate Housewives är verkligen så bra hihi. Har ju gått så länge att det känns lite sorgligt det tagit slut, tur man kan se dem igen om man vill 😉

  7. Oj, vimsig som jag är glömde jag helt bort att svara på din kommentar häromdagen! Jaaa, falafel kan vara bland det bästa i hela världshistorien, haha 🙂 fast dina (Lynettes) brownies här ovanför såg ju också helt fantastiska ut! Vore det inte för att jag har mer än förätit mig ordentligt på sötsaker denna veckan hade jag nog bakat dem på stört. Ha det bra, kram.

  8. Jag såg sista avsnittet, har följt DH lite till och från under alla år men det var liksom skönt att få ett avslut! Du har något att se fram emot :=)

Kommentera

