Citron- och löktarte med feta

Jag kommer ihåg ett av de första avsnitten av Jamie Oliver jag fastnade framför. Han flaggade stolt för att han köpte färdig smördeg istället för att göra egen och bakade sedan massor av smaskigheter med just denna färdigköpta deg, och jag satt och dreglade långt efter att TVn stängts av (vilket är ganska vanligt när man sneglat på Jamie och hans kreationer- tycker ni inte?). Egentligen försöker jag undvika att köpa för mycket halvfabrikat – och smördeg känns just som ett sådant.

Fast då och då faller jag för tankarna på de där snabbgjorda bakverken och köper mig en paket smördeg ändå. Jag önskar att jag inte var lat och ovetande så jag kunde göra mig en egen variant – den som finns att köpa färdig innehåller varken smör (bara margarin) eller något enda litet fullkorn (kan man ens göra fullkornssmördeg?) så den är lite mot mina principer.  Dock är den så underbart god och går att göra massor av läckerheter av – både matiga huvudrätter och sötare varianter till dessert. Ja, för att inte tala om hur härligt smidigt det är – bara att rulla ut och fixa till! In i ugnen och så en kvart senare är det bara att njuta! Kan det bli mycket bättre när tiden är knapp?

Den citron-och löktarte jag tänkte locka med idag är baserad på ett engelskt recept som låg ganska långt ifrån mitt resultat – istället för rödlök använde de där purjolök, istället för fetaost getost och istället för basilika persilja. Det blir säkert också jättegott och är ett alternativ om ni har de ingredienserna hemma – det hade dock inte jag så jag fixade till det lite tills jag blev nöjd. Vill du ha mer fetaost på är det bara att öka på mängden, likaså nötterna – lite fler kalorier, men ibland är det helt klart värt dem 😉

Jag tyckte kontrasten mellan de olika färgerna – rödlökens rosaröda, basilikans gröna och citronens gula – blev som ett vackert konstverk vid serveringen – och resultatet ser nästan lite avancerat ut, långt ifrån så enkelt som det faktiskt är!

Hoppas det smakar ❤

***

Citron- och löktarte med feta

Ingredienser
(4 portioner)

2 rödlökar – hackade
2 tsk hackad timjan eller basilika – färsk (om du bara har torkad, använd inte lika mycket)
skalet från 2 citroner och juicen från 1 av dem
1 paket smördeg  (jag använde Sarah Lee)
1/2 paket feta
50 gram valnötter
ev. färsk basilika till servering

Salt och peppar
olja och lite smör till stekning

***

Sätt ugnen på 225 grader och ta fram en plåt som ställs åt sidan.

Hetta upp lite olja och lite smör i en stekpanna och  fräs den hackade löken tills den mjuknar, utan att få färg.

Blanda i hackad timjan eller basilika och rivet skal (zest) från en av citronerna.

Häll över juicen från en citron och låt koka in i löken i ca 30 sekunder.

Salta och peppra och ställ åt sidan för att svalna en stund.

Rulla ut smördegen och lägg på ett bakplåtspapper om den inte redan ligger på ett.

Markera ut en ram på ca 1 cm runt smördegens kant med en kniv (skär inte helt igenom) och pricka hela smördegen med en gaffel.

Strö den citronstekta löken innanför kanten på smördegen.

Smula över fetaosten, sprid över valnötterna, salta (gärna med flingsalt) och peppra.

Pensla kanterna med lite olja och skvätt lite av den över resten av smördegen.

Ställ in i ugnen i 15-20 minuter, tills kanten puffat upp och fått färg.

Tag ut, strö över hackad, färsk basilika och riv över den sista citronens skal.

Servera varm, ljummen eller kall med en god sallad!

***

32 thoughts on “Citron- och löktarte med feta

  1. Så gott det låter! Jag köper också sällan smördeg, men jag tror faktiskt att man kan göra smördeg på en blandning av vetemjöl och fullkornsmjöl. Ha det bra, kram!

  2. ÅH hur läckert såg inte detta ut, mums! Älskar färdig smördeg, man kan ju göra hur mycket som helst av det 😀
    Haha ja prova saften du, vet inte heller vad jag ska tycka men stevia ska ju vara lika naturligt som socker men innehåller inga kalorier eller kolhydrater. Men snart kommer det väl varningar 😛

  3. Ser så mumsigt ut. Jag trodde först att det var skinka och hajade till…he he..såg sen att det var rödlök. Ps. du jag har en tävling på matstugan som publiceras 16.00. Den är bara för bloggare. Tror att den skulle passa dig! Kram!

  4. (Sent) Svar: Haha, jag kan bara hålla med dig. Jag erkänner att jag tänkte på julen så sent som här i veckan. Det är läskigt – tänk, snart är det Midsommar.

    Kram

    • Ja, det går ju så snabbt, så snabbt! jag hörde en låt som påminde mig och julen häromdagen och vips fick jag julkänslor i gigantstorlek! Fast jag vill ju inte att tiden ska gå snabbt tills dess, så jag får hålla inne med de känslorna till i november någon gång och fira sommaren först 😉

  5. Kan man leva utan fetaost? Nä jag tror inte det;) Varmrättstarte var ett genidrag! Räcker till många och enklare kan det ju inte bli om man ska svänga ihop något som räcker till hela gänget!!

    • Du, det är mitt livs stora fråga – leva utan fetaost? Jag som äter det nästan varje dag skulle ha väldigt svårt med det! Och det är helt klart en snabb rätt om det kommer många och man inte har flera dagar på sig att marinera och allt vad man ska 😉

  6. Muuuums! Ser riktigtriktigt gott ut! Jag har också gjort mindre varianter som jag kallade för lökpizzor. Om du skulle falla för den köpta smördegen fler gånger så kan jag tipsa om att göra en quiche genom att lägga upp smördeg i en pajform, smeta på bredbar chevre och halvera över cocktailtomater. In i ugnen tillsammans med salt, peppar och olivolja. 🙂

  7. Åh vad god den ser ut. Spännande med citronen till de andra smakerna. Håller helt med om smördeg, skulle aldrig ställa mig och klabba med att göra egen när den färdiga är helt ok och så enkelt.

Kommentera

