Double chocolate banana bread som start på sommaren i Nyköping

Nu ni, så kan jag äntligen uppdatera er på vad som händer i köket här där Alexandra (alltså jag, för er som inte varit med mig så länge) befinner sig! Jag är nämligen sedan en vecka ungefär inneboende hos mina kära föräldrar som är relativt nyinflyttade i fina staden Nyköping – och det har varit fullt ös med att fixa ihop alla strängarna på lyran nu när sommarlovet tagit sin början (och snart hastigt får ett slut igen). För tror ni inte att, när jag kom upp hit i tisdags, det inte fanns en endaste liten tillstymmelse av internet i lägenheten jag ska spendera sommaren i? Vilket gissel! Hur skulle det gå med bloggandet då, om jag knappt ens kommer ut på nätet med min mobil (vilket inte har med det obefintliga nätverket att göra i sig, utan det handlar mer om att min Iphone börjar få sig ett par år på nacken och är synnerligen trög om det inte handlar om att ringa eller skicka meddelanden – ni vet sådana där saker man inte ens behöver kunna göra med en mobiltelefon 😉 )? Min käre far lugnade mig dock med att det var beställt och hipp, hipp hurra för det, för nu är det installerat och klart att användas! Det blev ett par dagars ofrivillig paus, men det kan bli så när livet tar nya vändningar, det tror jag att vi alla kan vara överens om?

Igår spenderade vi hela dagen på IKEA för att få till ett eget rum till mig; innan har där bara funnits flyttkartonger, inte ens en säng hade jag, och inte en endaste tillstymmelse till garderobsplats heller! Så dagen idag har ägnats åt ett evigt omfördelande av kartonger i de andra rummen i väntan på att möblerna ska komma i sina små paket med IKEAs flyttbil. Så kommer det säkert bli en viss del gnisslande mellan oss alla när femtioelva delar ska sättas ihop och placeras ut, men vi får hoppas att det går i alla fall relativt smärtfritt! Förhoppningsvis kan jag få sova ut i min alldeles egna säng om inte inatt så väldigt snart!

Och imorgon är också en viktig dag. Jag har nämligen fått tag på ett sommarjobb här uppe, och första introduktionskursen infaller just morgondagens måndag! Sedan är det inskolning i två dagar och efter midsommar är det fullt ös tills augusti månad knackar på dörren igen. Ja, ett äldreboende är det jag ska befinna mig på, och jag hoppas verkligen att allt går bra! Fjärilarna i magen säger mig att det kommer bli en del sömnlösa nätter ett tag framöver tills jag installerat mig någorlunda på avdelningen…

***

Men har jag då något ätbart att bjuda på? Jovisst, har jag det, för i förra veckan rensades kylen i min egen lägenhet ut och inte bara en utan TRE bananer rotades fram som alla sett sina bättre dagar, i alla fall färgmässigt. Och det är då de är som allra bäst att baka med! Därför blev det, efter lite funderande, en variant på storfavoriten banana nut bread – ett amerikanskt bakverk som vi här i Sverige också kan njuta av! Kanske brer vi inte smör på skivorna och äter till frukost (det rekommenderar jag i alla fall inte, kakan är saftig precis som den är och dessutom helt utan fibrer och annat trevligt att starta dagen med) men att nappa åt sig en skiva av brödet att runda av middagen med tillsammans med en kula vaniljglass eller äta tillsammans med en kopp te till mellanmål passar det utmärkt till!

Måtten kan te sig lite konstiga vid en första titt, men det beror på att jag baserade mitt recept på några amerikanska sådana, och därför konverterade måtten till svenska motsvarigheter. Det recept jag inspirerades mest av är detta , som också innehåller hallon, vilket mitt recept inte gör.

Har du inte rårörsocker, som är ett socker jag ofta använder mig av då jag tycker mycket om smaken av det, kan det bytas mot farinsocker om du har hemma eller vanligt strösocker. Den vita chokladen kan bytas ut mot mer mörk choklad om du vill ha kakan lite mindre söt. Jag hade en vit choklad hemma  att använda mig av som jag köpte på ÖoB då jag lockades av att den också innehöll lite torkade hallon. Dock var den inte att rekommendera i smakväg och det går precis lika bra med den vanliga vita choklad som du kan hämta hem från närmaste affär.

***

Double Chocolate Banana Bread

Ingredienser:
(1 avlång brödform)

4 3/4 dl vetemjöl
3/4 tsk bikarbonat
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 1/2 tsk vaniljsocker)
1/2 tsk salt
2 dl strösocker
1/2 dl rårörsocker eller farinsocker (kan bytas mot vanligt strösocker)
55 gram rumsvarmt smör
2 ägg (gärna ekologiska)
3 bananer – gärna en aning övermogna
3/4 dl turkisk yoghurt (eller annan naturell yoghurt)
200 gram mörk, hackad choklad
50-100 gram vit, hackad choklad (eller samma mängd mörk choklad)
***

Värm upp ugnen till 175 grader och lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform.

Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljpulver (eller socker) och salt i en bunke och ställ åt sidan.

Vispa strösocker, rårörsocker/farinsocker och smör tills det är väl blandat (ca 1 minut).

Knäck i ett ägg i taget och vispa noga efter varje ägg.

Mosa bananerna och blanda i dem och yoghurten till en smet.

Rör i mjölblandningen försiktigt tills allt precis gått ihop.

Blanda ner den mörka och den vita chokladen lika försiktigt.

Skeda över smeten i brödformen och skjut in i ugnen i ca 50 minuter, tills den fått färg och en tandpetare inte blir kladdig när den petas i (fast se till att du inte petar in i en chokladbit – då lär den bli kladdig!)

Låt svalna i några minuter i formen, tag sedan ut den med hjälp av bakplåtspapper och låt svalna helt, gärna på ett galler.

Skär upp i skivor och njut ❤

28 thoughts on “Double chocolate banana bread som start på sommaren i Nyköping

  1. Bananer i bakverk är verkligen gott och blandat med choklad, gör bakverket ännu godare 🙂 Lycka till på sommarjobbet, det skall gå bra får du se! Kram

  2. Banankaka med choklad… det kan inte bli godare mums. Så bra att du har installerat dig hemma hos föräldrarna. Ja, internet bara måste du ha, speciellt om du har en gammal iPhone som inte fungerar som den ska. Lycka till på sommarjobbet, det kommer att gå galant ska du se!

  3. Men gud vad gott! Och så mycket du har på gång. Så spännande. Och jag är övertygad om att du inte kommer att ligga vaken på nätterna. Det kommer att gå jättebra. Var bara dig själv som lovar jag att allt bara kommer att flyta på som om du inte gjort annat en jobbat där. Lycka till!

  4. Stort lycka till på sommarjobbet, Alexandra!!! Det kommer att gå hur bra som helst, och gamlingarna kan skatta sig lyckliga som får umgås med dig. Bjuder du dessutom på den där fantastiska banankakan, ja då kan absolut inget gå fel! Nästa gång jag får solbrända bananer kvar i fruktskålen ska jag försöka mig på att göra en gluenfri variant av din kaka.

  5. Så kul att du fått sommarjobb där i Nyköping, härligt att kunna bo hos föräldrarna! Hoppas introduktionsdagarna går fint 🙂
    Banankakan ser otroligt god ut förresten!
    sv: Haha eller hur, vad gör russin i en sån blandning? Ja russinen fick ju också den starka kryddan på sig vilket jag inte gillade! 🙂

  6. Mm ser läskigt gott ut 😀
    Och ang det du skrev så känner jag igen mig. Ibland känner man sig så extremt oinspirerade men sedan kommer det tillbaka från tomma intet. Hoppas det kan bli lite inlägg kommande veckor ändå 🙂 Kram!

  7. Åh, ett bröd helt i min smak! Jag brukar göra ett liknande men med pumpapuré, kanel och muskotnöt. Verkligen praktiska bröd som är lätta att äta i språnget och som är nyttigare än kakor och roligare än ”vanligt” bröd 🙂

  8. Jag om gått från att inte gilla banan i kaka till det att verkligen gilla banan i kaka blir förmiddagsfikasugen så att säga. 😉

Kommentera

