Kikärtspaj med mango chutney

Jag är ett stort fan av att gå promenader. Tur är väl det när man har en stadigt inneboende hund som tycker att några steg utomhus är livets krydda och därför envisas med att bli kissnödig sådär fyra-fem gånger per dag, för ut kommer man ju vare sig man vill det eller inte!

Så idag när jag begav mig ut för att få lite luft och motion satsade jag på en inte alltför kort promenad runt kvarteret i hopp om att regnet skulle hålla sig borta ett tag till. Den nyss nämnda promenaden runt kvarteret utökades radikalt till långfärdsvandring på 1 1/2 mil och hunden min vill nog aldrig mer sätta tassarna utanför huset efter att ha blivit meddragen på en sådan vansinnesrunda! Men OJ vad skönt det var ute idag! Inte för varmt och inte för kallt för att kunna hålla uppe tempot, inte för stark sol och inte för mycket blåst eller skugga… Lagom med andra ord, sådär lagom härligt som det alltid borde vara under den här tiden på året. Visserligen är det en bit kvar till de där riktigt höga sommartemperaturerna som varenda kotte går och längtar efter nu inför midsommar och stångdansande – men härligt var det helt klart ändå, och nu kan jag med gott samvete luta mig tillbaka i soffan resten av dagen. Eller till nästa gång hunden blir kissnödig – vilket som nu kommer först 😉

***

Under promenadfilosoferandet kom jag att tänka på pajen med kikärtor och mango chutney som jag experimenterade ihop nyligen och som jag tänkte lämna utanför bloggen. Inte för att jag inte tyckte om den – nejdå, trevlig var den helt klart – men för att jag redan givit er ett recept på en liknande paj. Alldeles i begynnelsen av mina bloggdagar  delade jag med mig av det här receptet på en currydoftande mango chutneypaj som tyvärr inte längre bilderna fungerar på. På grund av det, och på grund av att jag tyckte att varianten jag gjorde den här gången kan ha blivit aningen bättre bestämde jag mig till slut för att ändå ge er också detta recept, som alltså är ett helt omarbetat alternativ.

Precis som vanligt med en paj så går det att byta ut innehållet ganska så fritt, eller utesluta ex. svamp eller kikärtor om det är något du inte tycker om. Likaså går mjölsorterna att variera i pajskalet – bara grahamsmjöl, bara vetemjöl eller kanske lite dinkelmjöl däri som variation? Vill du att pajen ska bli klar snabbare går det bra att hoppa över förgräddningen av pajskalet, men då kommer pajen kanske inte hålla ihop lika bra när det är dags att äta den. Ja, och så brukar jag generellt inte använda mig av så mycket riven ost i mina pajer, mängden går absolut att öka på 🙂

***

Kikärtspaj med mango chutney

Ingredienser:
(4-6 portioner)

2 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
125 gram rumsvarmt smör
1 nypa salt
2 msk iskallt vatten

100 gram champinjoner
1 gul lök
1 liten bit färsk ingefära
1/2 röd chilifrukt (kan uteslutas)
1/2 grön paprika
1/2 röd paprika
1 tsk curry (eller mer om så önskas)
1 burk/paket kikärtor (ca 400 g) – jag använde inte riktigt hela
1 dl mango chutney 

3 ägg (jag använde bara två, men ett till skadar inte)
1 dl grädde
1 dl lättmjölk
ca 1 dl riven ost (+ valfri mängd att strö över)

smör/olja att steka i
salt och peppar

***

Blanda de båda mjölsorterna med saltet i en bunke.

Tillsätt smöret och blanda till en deg med hjälp av vattnet.

Tryck ut degen i en smord pajform, ända upp i kanterna och låt stå kallt i kylen en liten stund.

Värm upp ugnen till 225 grader.

*

Tag ut pajformen ur kylen och klä in kanterna i folie för att de inte ska glida ner (alternativt fyll degskalet med torkade kikärtor).

Pricka degen med en gaffel och förgrädda i ugnen ca 10 minuter (inte längre). Sänk sedan värmen till 175 grader.

*

Fräs samtidigt svampen skuren i lagom bitar i smör en stund och ställ dem åt sidan.

Hacka löken, ingefäran och den röda chilin och fräs allt i olja i några minuter.

Tillsätt paprika i bitar och krydda med curry; fortsätt steka en stund till och dra sedan av från värmen.

Häll över kikärtorna, de stekta champinjonerna och rör i mango chutneyn.

Ta bort aluminiumfoliet runt kanterna på pajformen (eller häll ur kikärtorna).

Häll den stekta grönsaksblandningen i det förgräddade pajskalet.

*

Vispa ihop ägg, grädde och mjölk i en bunke. blanda i den rivna osten, salta och peppra.

Häll äggstanningen över grönsaksblandningen i pajskalet.

Strö lite riven ost över om du vill.

Skjut in pajformen i ugnen igen och grädda tills smeten stannat och pajen fått fin färg – ca 35 minuter.

Tag ut, låt svalna en liten stund och servera 🙂

***

16 thoughts on “Kikärtspaj med mango chutney

  1. Bra att du bloggar om pajen tycker jag. Det låter gott med mangochutney i, måste jag testa. Ja visst, nu får midsommar komma och med den värmen 😉 Firar du hos föräldrarna eller neråt Småland igen?

  2. Vilken kul och annorlunda paj! Låter verkligen spännande och värt att pröva. Mango chutney kan man inte få för mycket av – mangoälskare som jag är. Och vilken härlig promenad! Låter som om du haft bättre väder än här, där det blåst halv orkan hela dagen!

  3. Mums, paj är ju bland det bästa och det var ju kul att man smaksätter med mango chutney 😀 Finns ju så mycket man kan ha i!
    Ja boken är verkligen toppen, men efter att ha gjort pajen ser jag att man nog får granska recepten lite extra! Pajen blev ju jättegod men alldeles för hög värme 🙂 Ja det är bara att leta, kanske hittar du något gott till midsommarlunchen eller middagen!

  4. Vilken underbar paj det va,är helt salig!Krämig och väldigt god pajdeg.
    Tackar och bockar för receptet.
    Nä nu är det nog dags för en bit till..

Kommentera

