Ärtiga sparrissoppan till midsommar!

Hörni, mina fina bloggvänner, jag tror det är dags att tala allvar med er en stund. Inte så allvarligt så ni måste sätta ner kaffekoppen för att inte riskera att sätta i halsen eller så, inte heller behöver ni se till att ha näsdukar nära till hands så tårarna inte blöter ner tangentbordet. Nej, jag har bara en fundering som ibland dyker upp hos mig och som jag ville ta upp med er lite flyktigt sådär.

Känner ni, när ni klickar er in på  Kärlek på tallrik med allt vad det innebär, att ni får ut någonting av  besöket? Känner ni att bloggens innehåll ligger på en lagom nivå för er, generellt – i svårighetsgrad och  språk- eller utseendemässigt? Mina foton blir ibland lite väl amatörmässiga för att jag ska vara ens halvnöjd, känner ni att det är ett problem? Jag antar att jag bara är lite osäker på hur inspirerande bloggen ter sig i andras ögon – är det något speciellt jag borde jobba på för att ni ska få det ännu lite bättre här hos mig?

***

När så den lilla formaliteten är överstökad kommer vi nu till det som kretsar i de allra flesta svenskars tankar en dag som denna – midsommarafton. För dagen före dopparedagen är här (njae, kanske inte, men motsvarigheten till det när det är sommar ute och sol i hjärtat) och det är idag det ska fixas och donas, lagas och läggas in, planeras och inhandlas  – jag, om ni är som oss här hemma alltså, och inte planerar längre än näsan räcker och får betala denna olat med att stå i maxikön i en och en halv timme.

Förra året vid den här tiden så hade min midsommarmeny kommit till. Då hade jag fått till ett tema också – något så innovativt som ”jordgubbe” – och middagen bestod av camemberttoast med jordgubbssalsa, stekt halloumi och färskpotatistallrik och på slutet en härlig marängpavlova som nog ändå är en av de bästa efterrätterna som går att få till på denna jord! Tyvärr har bilderna försvunnit i och med en flytt jag gjorde från en annan domän – dock vet jag att de finns kvar någonstans, så jag lägger till dem när jag kan 🙂

***

I år har jag inte kommit riktigt lika långt – kanske skippar jag temat den här gången, men trerätters ska jag banne mig få till, helt fri från små stackars inlagda fiskar och annat före detta levande! Dock kan jag inte dela med mig av menyn än då jag, om sanningen ska fram, inte har en aning om hur den kommer gestalta sig, men istället kan jag bjuda er på en riktigt trevlig sparrissoppa som skulle bli ljuvlig som första rätt om nu inte silltallriken lockar för mycket 😉

Första gången jag gjorde den här soppan så använde jag mig inte av lika mycket vatten som i receptet och den blev då precis som jag ville ha den, krämig och så tjock att man nästan var tvungen att tugga den för att den skulle slinka ner.  Eftersom jag vet att jag är lite konstig med min tjocksoppsfascination  så ger jag er den variant jag brukar använda mig av; det är bara att utesluta lite vätska om ni vill ha den krämigare – det går att spä ut den senare också om ni ångrar er.

***

Ärtig sparrissoppa

Ingredienser:
(4 portioner som huvudrätt, 6 som förrätt)

1 schalottenlök
250 g grön sparris, i bitar
2 dl torrt vitt vin
1 dl frysta gröna ärtor
1 tärning grönsaksbuljong
4 dl vatten
2,5 dl grädde
ev. fetaost att smula över

Smör att steka i
salt och peppar

***

Hacka schalottenlöken fint och fräs i lite smör i en gryta.

Bryt av ändarna på sparrisen och släng dem; skär sparrisen i mindre bitar. Spara eventuellt ett par sparrisknoppar till servering.

Fräs sparrisen tillsammans med löken en liten stund.

Tillsätt det vita vinet och låt koka med i en minut eller två.

Tillsätt ärtor, buljongtärning, vatten och grädde. Koka upp och låt koka försiktigt i 10-15 minuter; tills sparrisen är mjuk.

Häll soppan i en mixer eller använd mixerstav tills den är slät. Häll tillbaka i grytan, låt koka upp och salta och peppra efter smak.

Koka eventuellt de sparade sparrisknopparna i någon minut eller två.

Servera varm med sparrisknopparna och exempelvis fetaost smulad över.

21 thoughts on “Ärtiga sparrissoppan till midsommar!

  1. Finsate Alex! Din blogg är inspirerande, underhållande att läsa och du tar jättefina bilder! Keep up the good work och ha en skön och god midsommar! Och håll dig borta fram MAXI. 😉

  2. Nej, så där får du inte skrämmas… vi blev allt lite oroliga där ett slag innan vi kom vidare i texten! Tycker inte du behöver ändra på någonting, detta är ju du, så här är det hos dej och det gillar vi absolut!

    En riktigt glad midsommar önskar vi dej,
    kram!

  3. Gillar din blogg som den är!
    Jag har inhandlat ingredienserna till kikärtspajen nu så här ska provas 🙂
    Glad midsommar!

  4. Fina du, instämmer med övriga här att din blogg är bra som den är 🙂 Jag tycker det är så trevligt med oss bloggare för vi har våra olika stilar och personligheter som syns så bra i bloggen. Jag älskar hur du skriver och formulerar dig här på din blogg. Fiffigt, fyndigt och roligt! Ändra inte dig eller bloggen. Stor midsommarkram till dig!

  5. Jag tycker att du ska fortsätta med bloggen så som du gjort hitills! Den är läsvärd, har annorlunda recept och du skriver på ett roligt sätt! Man ska inte försöka apa efter andra eller anpassa sig för mycket. Dina läsare besöker din blogg för att du är du och du skriver som du gör.
    PS. Soppreceptet verkar riktigt smaskens! 🙂

  6. Jag tycker din blogg är fin och inspirerande, precis som den är! Tycker alltid det är trevligt att kika in hos dig. Framförallt tycker jag du ska sluta stirra dig blind på vad VI vill ha, utan mer känna efter vad DU vill förmedla. Vi är ju alla så olika och uppskattar olika saker, och det går inte att tillfredsställa alla smakriktningar. Och världen är full av matbloggar av alla de sorter och inriktningar, så OM någon händelsevis inte skulle gilla just din blogg, så finns det ju massor av andra. Så resonerar i alla fall jag när det gäller min blogg. Du är du, och din blogg avspeglar just dig om du fortsätter att vara så personlig som du varit hittills, och det är just det som är så charmigt och inspirerande! Du kommer väl ihåg ett av mina valspråk? ”Var dig själv, det finns redan så många andra!” Kram!

  7. Oj, att kommentera detta har jag missat. Det måste jag göra: jag tycker verkligen inte du behöver ändra någonting! Som någon kommenterade tidigare, det bästa är att vara sig själv. Dessutom har jag tänkt på det när jag är inne på din blogg, att trots att inläggen är långa (fast inte för långa) så läser jag till punkt och pricka (förutom just när du skrev detta uppenbarligen, jag kanske var stressad just då..) vilket jag nästan aldrig gör annars i bloggar, trots att det är bloggar jag tycker om. Jag varken hinner eller orkar. Varför jag läser dina inlägg så noggrant? För att du skriver så himla bra. Väldigt personligt och som om du hela tiden har en kontakt med dina läsare.

    Fast okej. En sak kan du få ändra på, du kan få slänga in en länk bland dina länktips till min blogg…. hehe nej jag skoja bara! Du gör som du vill. Men tack för en grym blogg, fortsätt så, ha det bra. Kram!

Kommentera

