4th of July – röda, vita och blå blondies med cheesecaketopping

Egentligen ville jag få det här inlägget postat igår. Idag är det ju inte längre 4th of July, amerikanarnas otroligt firade nationaldag, och receptet här har därför inte lika stor relevans som det kunde ha haft om jag fått in det på bloggen ett par timmar tidigare. Men efter jobb, dynletande till utestolarna (jag fick med mig en filt hem O.o), och amerikanskt matlagande fanns inte tiden jag behövde för att också sätta mig ner och skriva om mina 4th of Julyblondies, så jag ger er receptet idag istället – gårdagens datum kommer ju tillbaka till nästa år, och kakan är somrig och trevlig ändå, utan att för den skull ha någon som helst referens till USA.

Och jo, jag är medveten om att bilden säger annorlunda – jag i min efter baket aningen mjöliga men otroligt amerikanska T-shirt – men tro mig, de passar precis lika bra till sommarbuffén eller kvällsmyset i soffan! Det blir ganska många bitar av kakan, men den går utmärkt att både bjuda bort eller frysa in.

Blondies är en stor favorit hos mig – browniesens självklara syster men utan kakao eller choklad tillsatt (bortsett från vit som ibland smyger sig in) och alldeles ljuvlig precis som den är. Här parade jag den med en cheesecakeliknande smet full av färska bär för att ge den det där lilla extra – och för att få till färgkombinationen röd, vit och blå. Bären kan bytas ut mot andra favoritbär om så önskas.

Enjoy! 😉

***

”4th of July”blondies

Ingredienser:
(ca 48 bitar) 

350 gram rumsvarmt smör (jag använde bara 250 för att jag inte hade mer hemma, och det gick bra)
5 1/2 dl rårörsocker eller farinsocker
3 ägg (gärna ekologiska)
1 1/4 dl filmjölk eller naturell yoghurt
7 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bikarbonat

*

2 paket philadelphia (eller annan färskost) naturell – ca 400 gram
1 3/4 dl strösocker 
2 ägg
saften från en lime
3 dl färska blåbär
3 dl  färska, skivade jordgubbar

***

Värm upp ugnen till 175 grader och ta fram en långpanna. Klä den med bakplåtspapper (jag använde två, lade dem så de överlappade varandra och på så sätt nådde upp över kanterna på långpannan)

Rör ihop smör och rårörsocker eller farinsocker ordentligt med elvisp eller i matberedare (yay för en kitchenAid!).

Tillsätt äggen ett och ett och blanda mellan varje.

Rör i filmjölken och ställ åt sidan.

Blanda mjölet med vaniljsocker, salt och bikarbonat.

Vänd i mjölblandningen i äggsmeten för hand.

Sprid ut smeten över bakplåtspappren i långpannan i ett jämnt lager.

*

Vispa ihop philadelphian/färskosten med socker med elvisp eller i matberedare. Tillsätt ägg och limejuice och vispa tills den är lätt och luftig.

Vänd FÖRSIKTIGT ner 2 dl blåbär och 2 dl skivade jordgubbar i toppingsmeten och bred ut den över blondiesmeten i långpannan.

Strö den sista dl av varje bärsort över toppingen.

Skjut in långpannan i ugnen 30-40 min; tills toppingen precis stelnat.

Låt svalna och skär upp i bitar (det blir ca 48 stycken!).

Avnjut på stört eller frys in till senare 🙂

***

20 thoughts on “4th of July – röda, vita och blå blondies med cheesecaketopping

  1. Kul att se vitt-rött-blått med naturliga färger! Har sett en hel del 4th of July-bakverk under veckan på bloggar, men då har det mest varit massa massa karamellfärg. Heja dig!

    • Tack snälla 🙂 Jo, jag tänkte också på det när jag tittade runt, men amerikanarna är ju också kända för sina otroliga mängder tillsatser och konstgjorda ämnen i det mesta. Deras karamellfärger är bra för att göra snygga bakverk, men tacka vet jag naturens egna 😉 Inte lika starka, men godare och säkert nyttigare 🙂

  2. Riktigt stoltheter till 4th of July. Håller med ovanstående om att det är nice med naturliga färger, har också sett de mest intensiva och fejkade blå och röda toner i bakverk på Pinterest. Ser supergoda ut!

Kommentera

