Jordgubbs- och persikosylt med vanilj

Äter du mycket sylt därhemma? Eller någon alls, någon gång?

Då är nu den perfekta årstiden här för att  byta ut affärens utbud av låtsassylter mot en alldeles egen, nykokad variant, med bara de allra viktigaste ingredienserna i! Inga trista tillsatser och riktig frukt och bär som bas; bättre kan det inte bli, speciellt inte nu när bärens säsong börjar närma sig sitt slut och därför gör våra älskade jordgubbar så billiga att ett par liter inte gör ett hål i plånboken i storlek med globen (tänk veckan innan midsommar så vet du vad jag menar).

Egentligen kan man göra sin sylt på nästan vilka frukter och bär som helst, det enda du verkligen behöver är en påse syltsocker. Vanligt socker går också bra men innehåller inte pektin eller citronsyra, som båda behövs för syltens konsistens och hållbarhet. Så använder du inte syltsocker måste du köpa till dessa två, och det känns inte alltid så lockande när det redan finns en sockerpåse med lagom mycket av varje tillsatt. Syltsocker är dessutom prisvärt – en påse på ett kilo kostar runt 20 kr och räcker till 2-3 satser sylt eller marmelad. Väldigt smidigt!

För ett par dagar sedan köpte vi hem hela 15 stycken förpackningar med jordgubbar och det fanns inte på himlen att jag skulle låta några av dem gå till spillo! Förutom att styckfrysa en hel del att ta till när vädret inte är lika förlåtande för de stackars jordgubbsplantorna så kokades det därför både sylt och marmelad här hemma. Syltreceptet får ni här – marmeladen smakar jordgubb och kardemumma och kanske dyker upp om jag lyckas få till en något så när intressant bild på den 😉

***

Ja, och så måste jag ju berätta att jag igår tog en tur efter jobbet till ett paradis på jorden för en ekonörd som jag; Saltå kvarns egen butik utanför Järna i södermanland. Har ni inte varit där, och är intresserade av rättvisa mjöler, gryner, linser, bönor, nötter, konserver, oljor och liknande är det verkligen en höjdpunkt och en fröjd att få välja och vraka mellan alla dessa färgglada förpackningar till lägre pris än ute i hyllorna i din närmaste affär! Ett café finns där också, men vi valde att inte besöka det då vi hade en annan måltid inplanerad (jo, IKEA besöktes också…) – det får bli nästa gång! Kanske blir det också ett inlägg med vad jag köpte och vad jag gör med produkterna snart, men än så länge har jag knappt hunnit packa upp det, så det får bli ett framtida projekt.

Havregrynen är dock prövade och kommer användas flitigt till mina oändliga grötfrukostar, ackompanjerade av just den sylt som ni får receptet på nedan! Tänk så bra 😉

***

Jordgubbs- och persikosylt med vanilj

Ingredienser:
(1 liten sats, 1-2 glasburkar) 

250 gram färska jordgubbar
250 gram färsk persika (ca 3 stycken när kärnorna är borttagna)
4 dl syltsocker
1 vaniljstång

***

Rensa, skölj och skiva jordgubbarna, skölj och skär persikorna i mindre bitar – ta bort kärnorna.

(Vill du inte ha bitar i sylten; mixa jordgubbar och persikor till en jämn puré. Sila eventuellt om jordgubbskärnorna irriterar dig. Jag gjorde ingetdera, utan behöll min frukt i bitar eftersom jag tycker om sylt med struktur)

Lägg frukt och bär i en kastrull och häll över syltsockret.

Dela vaniljstången på mitten och gröp ur vanilljen inuti med en sked. Tillsätt i kastrullen.

Koka upp under omrörning och koka sedan i ca 15 minuter; rör under tiden.

Om det bildats skum på ytan, ta bort det med en sked – skummet förkortar annars hållbarheten på sylten.

Låt svalna en stund och häll sedan upp i väl rengjorda glasburkar (eller plastburkar om du vill frysa in). Sylt i glasburk bör hålla bra oöppnad i rumstemperatur eller i kylen om den är öppnad.

Ät till frukostgröten, filen, pannkakorna, efterrätten eller vad helst du vill! 🙂

***

26 thoughts on “Jordgubbs- och persikosylt med vanilj

  1. Att laga egen sylt är så mycket godare än butikens. Jag lagar dock sällan egen, men äter oftast sylt på helgen tillsammans med croissant 🙂 Det låter gott med jordgubb och persika i sylten!

  2. Håller med om att Saltå Kvarns butik i Järna är ett himmelrike! Var där i höstas, och höll aldrig på att slita mig därifrån. Rekommenderas å det varmaste till er som inte varit där! Sylten ser jättegod ut. Lyxigt med jordgubbs- och persikosylt till havregrynsgröt!!

  3. Oj, vilken god kombination! Gäller att försöka spara så mycket som möjligt av sommarens smaker på flaska och burk 🙂
    Jag har mailat dig på den enda adress jag kunnat hitta, den på din gamla blogg. Har du någon ny mailadress?

  4. Men Alexandra! Fikade du inte på Saltå Kvarn??? Du vet inte vad du gick miste om! Käka snabbt upp grynen nu så att du har anledning att åka tillbaks, för både fikat och omgivningen är ju underbar!

  5. Låter som en god blandning av smaker i sylten.
    Saltå Kvarns butik är underbar! Och caféet, ååh så mysigt! Blir nog en tur dit även under årets semester.

  6. Jag vill önska dig och din kanon fina blogg en trevlig sommar. Jag vet att det är en vecka kvar till min semester men vill ända springa in och önska dig en glad sommar.
    Det blir ju lite glesare mellan kommentarerna, men vill medd att jag lovar att komma tillbaka efter ledigheten.
    KÄRLEK till dig!!!

  7. Det där lät ju riktigt gott, kul smakkombination med jordgubbar och persika! Kan ju inte bli annat än gott 😀
    Tack snälla för gratulationen, allt gick så bra och nu har vi äntligen lärt känna varandra mer också 😀
    Ser fram emot ditt bidrag i utmaningen denna månad också!

    • Tack så mycket, det var en ren tillfällighet att jag hade dem båda hemma, men det blev faktiskt riktigt trevligt 🙂 Vad härligt att allt gick bra ❤ Utmaningens recept är utvalt, nu ska jag bara använda det och skriva om det, ska definitivt hinna med det innan månadens slut 😉

  8. Jag gör oftast min egen sylt och marmelad. Med lite olika smaker. Tycker det är så enkelt och mycket roligare än köpt. Dessutom en perfekt ”gå-bort”-present! Jordgubbar och persika låter som en härlig kombination.

  9. Att göra egen sylt är något jag inte gett mig på ännu… marmelad har jag gjort med kanel, morot, ingefära och annat gottigt i. Denna kombo låter mums!

    Hur går det med sommarjobbet, tufft? Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!

    • Åh, men det låter ju verkligen spännande, de där marmeladerna går säkert inte av för hackor 😀 Och sylt är ju nästan precis samma sak att göra, så du får ta det nästa gång 🙂 Sommarjobbet är lite slitigt, och jag jobbar mycket kväll och helg, men det är också väldigt trevligt och roligt att få träffa folk och hjälpa till med det jag kan. Så jag trivs 🙂 Tack och trevlig sommar tillbaka!

  10. Pingback: Fylld bountykaka med chokladfrosting | Kärlek på tallrik

  11. Mums! Låter toppen att blanda jordgubbar och persika.
    Jo, jag gör rätt mycket sylt… Brukar länsa föräldrarnas bärbuskar och gå loss som bara den 🙂 Men när det gäller just jordgubbar är mammas variant nog bäst: jordgubbsmos. Mixa jordgubbar och lite socker. Behöver inte kokas eller konserveras eller nåt, bara att packa i plastförpackningar i frysen. Super till både pannkaka och tårtfyllning. Smakar dessutom som färska jordgubbar 🙂

Kommentera

