Fylld bountykaka med chokladfrosting

Det där med ett ihållande, svårlöst chokladsug är ett välkänt fenomen, i alla fall i mina kretsar här hemma. Oavsett hur gott den där svamprisotton eller fyllda paprikan smakade så är inte middagen komplett utan någonting sött på slutet, och detta söta ses helst i någon variant innehållandes choklad av olika färg, smak och form. Det finns inte alltid rum för mer varmrätt ens i minsta tånagel, men visst glider det ner en efterrätt där bredvid utan allför mycket trugande, eller vad säger ni?

Just ett sådant chokladsug har jag känt av de senaste dagarna. Visserligen en inte helt oangenäm känsla men likafullt något som kroppen jobbar på att balansera ut genom konstanta vinkar om att närmaste Ica säljer twixbitar till extrapris eller att det  helt säkert ligger ett par Maraboukakor i baklådan (jodå, jag förvarar alltid några sådana hemma – strikt vigda till just bakandet och inte till för småätande). Ica fick dock se sig i månen efter mig som kund den här gången, för visst finns där chokladbitar, men inte har jag någonsin sett en så maffig, nybakad, fluffig historia som den jag svängde ihop igår för att stävja det där chokladsuget en gång för alla (i alla fall gårdagens sådant; idag är en ny dag, med nya bakmöjligheter!)

Jag utgick från ett recept ur en bilaga från året runt, där kakan hette just bountykaka, men gjorde om det nästan helt då namnet inte klingade som det skulle i mina öron. För mig är Bounty uteslutande en mörk chokladbit med kokos inuti och eftersom jag är ett stort fan av kombinationen kokos/choklad fick namnet mig att lystra till. Förvånat såg jag att kakan i ursprungsreceptet inte hade något alls att göra med kokos – istället var det en apelsinsmakande kreation som visserligen såg frestande men som kändes lam i jämförelse med vad jag målat upp i huvudet.

Förvandlingen av receptet är härmed genomförd och här kommer nu min version av en bountykaka, komplett med en kokossmakande färskostfrosting för att leva upp till  namnet ordentligt. Jag fyllde också min med det jag hade kvar av min hemgjorda jordgubbs- och persikosylt, mest för att jag var rädd för att kakan skulle bli alldeles för chokladig, men så här i efterhand kan jag säga att det inte var nödvändigt (dock var det absolut en trevlig kombination).


Vill ni som jag fylla kakan och på så sätt göra den lite mer festlig är det inte så knepigt. Vänta bara tills kakan svalnat helt så den håller ihop ordentligt, skär sedan rakt igenom den och lyft bort det översta lagret. Smular det lite grann eller går lagret sönder lite gör det ingenting, det är där frostingen kommer in i bilden, den kommer täcka över alla skavanker. Frosting är väldigt förlåtande 😉

När du har två delar av kakan, bred ut fyllningen på den understa halvan (vadhelst du tycker passar; sylt, mousse, grädde, vaniljkräm, färska bär…) och lägg över den översta halvan igen. Bred sedan över frostingen, dekorera som du vill, och servera!

Piece of cake 😉

***

Bountykaka med chokladfrosting

Ingredienser:
(1 springform – 22-26 cm) 

1 1/2 dl strösocker
1 dl rårörsocker (eller farinsocker)
3 ägg (gärna ekologiska)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 tsk salt
225 gram smör
2 dl kokande vatten

*

1 1/2 dl vispgrädde
100 gram mörk choklad med kokos (ex. Marabou premiums)
100 gram mörk choklad, 70%
2 msk honung
1 paket (200 gram) naturell philadelphiaost  (eller annan färskost)

*

ca 1 dl kokos
ev. citronmeliss

***

Sätt ugnen på 175 grader och ta fram en springform, mellan 22 och 26 cm (min är 26 cm. Kakan blir högre ju mindre form du använder).  Smörj och bröa den om det behövs.

Vispa ihop de båda sockersorterna och ägg vitt och pösigt, gärna i matberedare.

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker, kakao och salt i en separat bunke. Ställ åt sidan.

Smält smöret och häll i det kokande vattnet. Ställ åt sidan.

Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten (för hand) och tillsätt därefter smör- och vattenblandningen. Rör till en jämn smet.

Häll smeten i formen och grädda i ca 30 minuter – mer eller mindre beroende på storlek på formen och vilken sorts ugn du har. Känn efter med en tandpetare, den ska inte vara kladdig men inte heller för torr. För mig tog det 25 minuter.

Tag ut ur ugnen och låt svalna helt.

(Här kan du om du vill dela kakan i två genom att skära rakt igenom den från sidorna och in mot mitten och fylla den med valfri fyllning, ex. hemgjord sylt. Detta är inte nödvändigt men gör den lite mer spännande.)

Gör frostingen genom att värma upp grädden (låt den inte koka), ta den ifrån värmen och bryt ner de båda chokladsorterna i den. Rör i blandningen tills all choklad smält.

Tillsätt honungen.

Kör blandningen i en matberedare tillsammans med philadelphian (eller annan färskost) tills den är jämn och fluffig.

Bred den över kakan, både ovanpå och runt sidorna.

Toppa med kokos och dekorera med ex. citronmeliss

30 thoughts on “Fylld bountykaka med chokladfrosting

  1. Låter jättegott-håller med dig, bounty är choklad och kokos. Jag har ingen hemlagad sylt, men kanske rosensylt vore gott.

    Japp, min blogg är tillbaka nu. Hade tänkt stänga igen den men jag mötte en annan favoritmatbloggare och blev inspirerad att starta om igen.

  2. Har nyss fikat en chokladmuffins med chokladfrosting som dottern bakat idag, men jag kan ändå inte låta bli att bli sugen på din kaka som ser urgod ut!

  3. Men oj så gott! Nu fick jag lite, lite hemlängtan, till min ugn.
    Och jag förstår precis vad du menar med att måltiden bör avslutas med något sött för att vara komplett. Tyvärr begriper inte min make det lika bra. 🙂

  4. Ja det där känner man ju igen! Oavsett hur mätt man är kommer ju alltid sötsuget…

    Älskar dina ”more-is-more”-recept 😀

  5. Ja men eller hur? Falafel är ju SÅ gott och med tanke på sommarens väder passar ju gryta mer än bra 😉

    Vilka bakverk du gör! Mums!
    Jag är också sån som blir galet sötsugen efter en middag, nästan oavsett hur mätt jag är…

Kommentera

