Somrig tomatsallad i vit balsamicovinägrett (och lite lasagne med ricotta och spenat som en parantes)

Tycker ni att sommaren börjar lida mot sitt slut nu? Semestrarna är snart överstökade och vardagslunken börjar återigen som om de lediga veckorna aldrig ens existerade. Solen är fortfarande en bristvara som sover och blundar när den borde se till att hålla oss dödliga varma och nöjda. Varje butik neråt gatan säljer ut korta sommarklänningar genom skyltar som skriker om ”slut reor” (när ska det bli kotym att stava rätt och undvika särskrivningar även i affärer?) då höstens mode tar upp alltför stor plats och vi anar att jordgubbsförsäljarna blir allt färre men kantarellplockarna allt fler.

Men inte kan vi ge upp på sommaren än! Vi har ju trots allt inte fått så mycket av den varan i år. Det märks tydligt att vi är uthungrade efter solsken och dopp i inte alltför iskallt havsvatten, vi svälter efter en enda liten dag utan regndroppar slamrande mot fönstren och vindens vinande i trädkronorna ovanför. Den hungern kan jag inte hjälpa till att mätta hur gärna jag än skulle vilja, men det finns andra sätt att inte släppa greppet om sommaren och fortfarande  känna lite av den där semesterkänslan även de dagar då jobbandet tar upp mycket tid.

Som att laga något snabbt och somrigt till exempel. Något som smakar fräscht och inte lämnar en tung känsla i magen efter sig. Något som kan användas som komplement till den grillade halloumin eller blandas med en påse sallad och avnjutas som egen måltid.

Kanske en tomatsallad? De svenska tomaterna går fortfarande att hitta i affärerna, välj gärna närodlat och/eller ekologiskt för allra bästa smak och kvalitet, till en sådan här sallad är smaken på tomaterna a och o!

Jag valde att göra den här tomatsalladen dels för att vi hade mycket tomater hemma, men också för att jag, som ni kanske minns, var på besök inne i Saltå kvarns butik i Järna för lite sedan. En hel gottepåse följde med hem, med massor av blandade mjöler, gryner, muslis och andra godsaker.

Bland påsarna och burkarna gömde sig också en härlig, kallpressad olivolja och en mycket trevlig vit balsamico, något av en favorit hos mig och väldigt användbar! Tillsammans blev de grunden till den här salladens vinägrett, och då den vita balsamicon inte har den brunaktiga ton vanlig balsamico  har ger den ingen trist färg till tomaterna vid blandning. Härligt tycker jag och droppar på lite mer – en välsmakande sallad är väl ändå bland det godaste som finns?

***

Somrig tomatsallad med vit balsamicovinägrett

Ingredienser
(4 som tillbehör)

1 färsk gul lök eller en rödlök
4 stora, goda tomater

3 msk god olivolja
2 msk vit balsamico
salt och peppar

1/2 kruka basilika

***

Skala och hacka löken och lägg den i en skål.

Skär tomaterna i skivor eller tunna klyftor och lägg i skålen.

Ringla över olivolja och vit balsamico, salta och peppra.

Hacka och vänd i basilikan.

Blanda runt och smaka av.

Svårare än så behöver det inte vara! 🙂

***

Om du vill kan du göra som jag gjorde och servera tomatsalladen till en vegetarisk lasagne. Jag använde mig av receptet till en lasagne med spenat och ricotta samt med pinjenötter som jag hittade här, dock gjorde jag några små ändringar:

jag valde fullkornsplattor istället för spenatplattor och bytte ut 200 gram av ricottan mot samma mängd keso. Som garnering istället för att bara strö parmesanost över blandade jag den med 1 msk smält smör och 1/2 dl ströbröd. Saltat, pepprat och strött över lasagnen blir det ett knaprigt och smakrikt täcke efter gräddningen. Jag lade också folie över lasagnen efter ca 20 minuter i ugnen för att den inte skulle få för mycket färg.

***

Lycka till ❤

25 thoughts on “Somrig tomatsallad i vit balsamicovinägrett (och lite lasagne med ricotta och spenat som en parantes)

  1. Det glädjer mig att det går framåt för en del! Jag har också haft en del självskadebeteende och långvariga depressioner m.m. Det är nu senaste året som de sakerna bättrat sig avsevärt. Det var ”bara” ätstörningen som blev värre, men det har inte varit så långvarigt för nu går jag uppåt igen. Dock har man ju ganska lätt för att falla tillbaka… speciellt när vikten går upp :/
    Hur hanterade du det? Förstår ju att du gått upp om du haft ett bmi på 12…
    Det där anorexicentret i Sthlm är väl sveriges bästa? Hade en bekant som fick behandling där för en del år sen. Dock är hon nog inte helt frisk än eftersom jag nu efter 6 år sett henne där jag går på behandling….

    Tack ska du ha, det var vänliga ord. Ja jag hoppas också att jag når den punkten och det tror jag med lite vilja, kraft och så så gör jag det, behöver bara hitta balansen mellan allt och inget. Att inte äta massa onödiga saker utan näring (främst naturgodis) eller att gå på svält. Något mellanting.

    Kram

    • Jo, speciellt i början är allt nytt och hälsosamt väldigt skört, men för varje dag blir det en smula lättare 🙂 Och jodå, jag har gått upp, och det var otroligt hemskt och makalöst fruktansvärt. Det enda som gjorde att jag tog mig igenom vissa dagar var att jag lade mig på kvällen och kände – nej, jag dog inte idag heller. Det ÄR inte lätt, det vill jag verkligen poängtera, men det GÅR. Och inställningen förändras om man aktivt jobbar på den. Istället för att tänka ”jag är fet och värdelös” måste man svänga det till ”jag är hälsosam och värdefull”.
      Jag vet faktiskt inte, jag var som sagt i Kalmar och jag tyckte väl ärligt talat att det var ganska bortkastat, det var inte rakt igenom en positiv erfarenhet – de gjorde tvärtom mycket värre. Men vissa saker hjälpte de till med, och jag har fortfarande regelbunden psykologkontakt där, som jag är mycket tacksam för.
      Jag tror säkert att du hittar dit om du verkligen vill själv! Balansen mellan allt och inget är svår, väldigt svår, jag har alltid varit en svart eller vitmänniska och jag misstänker att du är likadan. Men tänk inte på någonting som onödigt! Jag har börjat tänka på mat som ”bra för kroppen” och ”bra för själen”. Det mesta man äter bör ingå i den första kategorin, men lite godsaker som kroppen inte behöver är viktiga för att själen ska få sitt – som naturgodis 🙂

      • Jaa jag försöker tänka likadant, att mat det behöver jag och min kropp. Speciellt nu när jag jobbar så att jag kan tänka och fokusera. Det är nog mest det som peppat mig extra. Jag jobbar ju med människor och då är det inte läge att vara rörig, glömma saker och sånt. Även om jag gör det ändå. Men nu tvingar jag mig inte till svält och äter något mitt på dagen om jag känner att jag börjar bli trött och oftast hjälper det ju.

        Jo jag förstår att det måste varit riktigt hemsk :/ något kilo hit eller dit gör mig inte så mycket men nu är jag inne på att absolut inte gå över 50, helst inte 49 heller. Vill ligga på gränsen, inte på normalvikt.
        Har du normalvikt nu?

        Jo jag är sån, allt eller inget – eller svartvit som du skrev. Stämmer väldigt bra in faktiskt. Det är dock något jag måste arbeta emot. Få bort tänket. Det är typ som att tog jag den där chokladbiten så kan jag lika gärna äta upp hela chokladkakan och gärna lite till. Eller har jag ätit såhär kalorifattigt och dåligt så kan jag ju lika gärna fortsätta så… du förstår nog vad jag menar.

        Just nu ser jag mig inte som så ”sjuk” med tanke på att jag inte tvingar mig själv till svält, visst jag äter kalorisnålt och har en del förbud men långt ifrån så som jag hade då jag vägde allt och räknade precis alla kalorier och mådde rysligt dåligt i hela kroppen. Nu är det stor skillnad.
        Förra veckan åt jag massor med naturgodis, 5 av 7 dagar tror jag, eller kanske 6. Och även en del choklad. Denna veckan är det frukt och mager kycklingsallad jag är inne på. Jag äter mig riktigt mätt men det är få kalorier. För att kompensera på något sätt. Så det är verkligen långt ifrån en ”normal” balans skulle jag tro.

        Det sista har du faktiskt riktigt rätt i – själen behöver få sitt med 🙂

  2. Spännande med vit balsamico, smakar det som den mörka? 🙂
    Nej jag var aldrig på den marknaden, hade tyvärr inte möjlighet att åka till Sthlm 🙂 men hoppas på nästa år!

  3. Tomatsallad är alltid gott och framförallt, om man har odlat dem själv! 🙂
    Förresten, så kommer sommaren nu….för nu ska jag ha semster! 😉

  4. Mums, tomaterna nu är ju helt underbara och tomatsallad passar ju verkligen till allt. Här har minsann bjudits på massor av godsaker i sommar! Jag har varit borta från bloggosfären en tid och nu blir det nästan för mycket godsaker på en gång. Inte bra när det är efter midnatt och man är vrålsugen på ALLT!

  5. Detta ser så gott ut Alexandra 🙂 Som alltid när man kikar in hos dig! Vit balsamico lät grymt spännande… ska jag testa och köpa.

    Ja, tiden räcker ju inte till här heller… försöker kommentera men inte alltid det hinns med…. dock läser jag allt ska du veta, kram!

  6. Vad kul att du har varit i Järna och Saltå Kvarn. Nästan i mina trakter. Jag planerar också att ta med familjen dit någon dag. Kanske till helgen. Vit balsamico har jag alltid hemma. Den är jättegod! Och en enkel tomatsallad är fantastiskt gott Men precis som du skriver är det viktigr att det är god kvalitet på tomaterna. Kram

  7. Äh, sommaren är en inställning inte en årstid tycker jag. Det handlar om att hålla hårt i den.
    Din vinigrette låter supergod! Den ska jag testa.

Kommentera

