Färskostlasagne på allt och ingenting

Mycket var på gång när jag skulle laga mat igår kväll, i alla fall i mina mått mätt! Dels skulle en vän till mig komma på besök och sova över, så jag ville hitta på något som hon också skulle kunna tycka om (inte för att hon är svår att vara till lags, det är mer jag som gärna vill laga till något som inte är jättehemskt när man har finbesök), dels var det tentaplugg på hög nivå (dvs råplugg framför TVn sista dagen innan eldprovet!) som gjorde mig ofokuserad på allt, själva pluggandet inkluderat.

Så efter att ha tittat igenom skåpen hemma (inklusive rensat och städat i någon timme eller två – allt för att skjuta på Balzacläsandet och Maupassantmemorerandet) upptäckte jag ett par ingredienser jag kunde använda. Pasta av olika slag, krossade tomater, riven ost och färskost med vitlök- och örtsmak. Vad gör man av allt det om inte en lasagne?

Lite nervös var jag när den skulle provsmakas, jag är inte van vid att inte ens ha ett basrecept att gå efter, i alla fall inte när någon annan också måste äta av kreationen. Det är väl därför jag är en av de där konstiga människorna som gärna lagar mat till bara mig själv – om det smakar helt åt skogen så är det ingen mer än jag som behöver veta om det! Dock fick lasagnen tummen upp av både min gäst OCH mig själv – och det är verkligen en bedrift 😉

***

Färskostlasagne

Ingredienser (4 personer)

400g tomatsås
ca 9 lasagneplattor
1 aubergine
1 zucchini
ev. vitlök
3 dl matlagningsgrädde el 1.5 dl grädde och 1.5 dl mjölk
1 paket färskost (200g), gärna med smak
ca 150g riven ost (mindre/mer beror på vad du tycker om)
ev. färska örter
salt och peppar

Gör först en god tomatsås eller ta den lite enklare vägen ut och köp en färdig. Om du gör den själv är det här ett bra recept taget från ett annat smidigt lasagnerecept (låt såsen gärna koka lite längre än det står om du kan, ju längre den kokar desto godare blir den!).

Skiva upp aubergine och zucchini i tunna skivor och salta dem lätt. Låt ligga i några minuter och torka sedan bort vätskan som bildats på ovansidan av auberginskivorna som små droppar – de kan vara lite beska.

Stek aubergine och zucchini i omgångar i olivolja. Eventuellt kan du hacka lite vitlök och låta steka med, jag hade ingen sådan i, men den extra smaken hade nog inte skadat.

I en bunke, blanda paketet med färskost, (jag använde vitlök och örter, men den smak du har hemma går säkert bra) med matlagningsgrädden eller om du hellre vill, grädde och mjölk. Jag hällde på måfå men uppskattar att jag använde ungefär 3 dl. Blanda ihop till en slät smet – den ska inte vara för fast, men inte rinnig heller. Tillsätt mer mjölk om du tycker det verkar behövas. Salta och peppra.

Ta fram en form (den behöver inte vara jättestor; jag använde en där det räckte med tre lasagneplattor för varje lager) och täck bottnen med ca 1/4 av tomatsåsen. Lägg över ett lager lasagneplattor (tex willys fullkornsplattor. De behöver inte förkokas. Färska går också bra. Tänk dock på att du att receptet är anpassat för vanliga plattor som behöver lite mer vätska än de färska).

Bred på ett lager tomatsås och en 1/3 av ostsåsen. Lägg sedan på stekta aubergine-och zucchiniskivor på vilket sätt du vill – var kreativ 😉 När de bildar ett lager, strö över riven ost, och täck med lasagneplattor. Upprepa.

Allra överst lägger du ett lager lasagneplattor, och täcker med det sista av såserna. Strö över osten som är kvar.

Ställ in i ugnen på 225 grader i ungefär 35 minuter (20 om du använder färska plattor). Om ytan ser ut att bli klar långt före, täck med aluminiumfolie. Känn efter med gaffel om du behöver grädda den längre, det kan skilja mellan ugn och ugn.

Strö eventuellt över lite färska örter innan ni hugger in, det förhöjer smaken!

Hoppas ni också tycker om den!

Kommentera

