Kidneybollar med ricotta, tomatsås och vitlöksfräst zucchinipasta

För ett par dagar sedan upptäckte jag en riktigt spännande tävling som var på gång inne på Mitt skafferi. Uppgiften var att ta det här receptet på italienska köttbullar i tomatsås och göra om det till sitt eget, för en chans att vinna ett stort paket från Mutti – klart jag ville vara med! Nu när det äntligen lugnat ner sig lite runt mig, sista tentan för terminen är nu skriven och det är officiellt sommarlov för min del, så hittade jag också tiden till att experimentera fram ett recept med en egen twist att delta med i tävlingen!

Inte helt otippat kanske, men jag valde att hålla mitt recept vegetariskt genom att byta ut köttbullarna mot en variant gjord på kidneybönor. Blandade med ricottaost blir de en fin kombination till tomatsåsen som jag behöll som den var (dock bytte jag ut det röda vinet mot grönsaksbuljong – mest för att jag inte hade något rött vin hemma). Till bollarna serverade jag istället för vanlig pasta ett grönare alternativ i form av zucchiniremsor frästa i lite vitlök; det går absolut att byta ut detta mot valfri form av pasta om det tilltalar mer, det är helt upp till dig!

OBS: Jag gjorde bara hälften av tomatsåsen i originalreceptet – det är därför mina mått ser lite annorlunda ut.

***

Kidneybollar med ricotta, tomatsås och vitlöksfräst zucchinipasta

Ingredienser:
(4 portioner)

Tomatsås
1 vitlöksklyfta, fint hackad
1 msk tomatpuré (eller ketchup)
1 burk plommontomater (ca 400 gram)
1 burk tomatsås med basilika (ca 400 gram)
en nypa socker eller lite honung
1/2 grönsaksbuljongstärning
1/2 dl vatten
*

Kidneybollar med ricotta
1/2 gul lök
1 burk kidneybönor (ca 400 gram/230 gram avsköljda bönor)
1/2 dl ricottaost (ev. lite mer till servering)
ca 3/4 dl osötat ströbröd
Hackad basilika

*

Zucchinipasta
1-2 vitlökskyftor, hackade
2 stora zucchinis
 
Salt och peppar
olja att steka i
***
Tomatsås:
Hetta upp oljan på medelvärme i en stor tjockbottnad kastrull. Lägg i vitlöken och fräs den gyllengul.
Rör ner tomatpurén och koka i en minut.
Kör plommontomaterna släta med en stavmixer och tillsätt i kastrullen.
Tillsätt tomat- och basilikasåsen, smulad grönsaksbuljongstärning, vattnet, sockret eller honungen, salt och peppar efter smak.
Koka upp såsen och låt den sedan sjuda på låg värme i 1,5 timmar. Rör om då och då. Till sätt vatten om såsen blir för tjock.
*
Kidneybollar:
Hacka löken och skölj av bönorna.
Häll i en stor skål eller bunke tillsammans med ricottaost, ströbröd och hackad basilika. Salta och peppra.
Mixa med en stavmixer till en smet.
Prova att rulla en boll av lite av smeten. Är den för lös, tillsätt mer ströbröd tills den är lätt att forma.
Stek bollarna tills de får en fin yta.
*
Zucchinipasta:
Fräs vitlöken i någon minut i en stekpanna.
Hyvla zucchinin i smala remsor och lägg i stekpannan undan för undan. Salta och peppra.
Fräs i ett par minuter, tills remsorna fått färg – evenutellt i omgångar om allt inte får plats.
Servera; gärna tillsammans med lite extra ricottaost och färsk basilika.
***
Det här är alltså mitt bidrag, håll tummarna för mig 🙂

42 tankar om “Kidneybollar med ricotta, tomatsås och vitlöksfräst zucchinipasta

  1. Så mumsigt, vi gjorde något liknande med zucchini igår och det är ju så otroligt gott att fräsa det med lite vitlök och ha på lite flingsalt 😀
    sv: Hihi ja chokladbitar i är nästan ett måste i chokladmuffins!

  2. Vad gott det ser ut!! Tänkte bara säga att jag precis upptäckt din blogg och nu har jag kollat runt en del och allting ser verkligen jättegott ut. Tycker din blogg verkar jättehärlig 🙂 jag har precis själv startat upp en vegetarisk/lite vegansk blogg också, behövs fler sådana bland alla matbloggar! ha det bra, kram.

    • Vad roligt att höra att du hittar något som du gillar! Hoppas du inte tittade för långt bak bara, skäms lite för kvalitén på några av mina äldsta inlägg… 😉 Och visst behövs det vegobloggar, ska genast ta mig en titt på din! 😀

  3. Attans att jag inte hittat den här tävlingen tidigare, jag älskar ju Muttis produkter!! Men, men då hejar jag på dig i stället och hoppas du vinner, dina kidneybollar ser jättegoda ut!!

  4. Låter väldigt gott! Mycket godare, än vanliga köttbullar! Lycka till! 🙂
    Har du bytat bild längst upp? Den där tårtan ser mumsig ut…. 🙂

    • Tack snälla du, vi får se hur det går! Tentan gick bra, tror jag. Hoppas jag, får jag väl säga. Jag gjorde så gott jag kunde, så nu väntar jag spänt på resultatet (vilket tyvärr kommer ta ett par veckor… Oooh denna väntan…) Visst är det skönt med sommarlov! Jag har äntligen tid för mig själv, för hunden, för bloggen och för mina älskade böcker som jag inte hunnit läsa många av under terminens gång. Dock börjar jag sommarjobba om två veckor, så jag får njuta så länge det varar 😀

  5. Zucchinipasta var länge sedan vi åt i det röda köket, har nog bara hänt en endaste gång vid närmare eftertanke. Måste testa igen för attf friska upp minnet!

  6. Lycka till i tävlingen, ditt recept låter jättesmarrigt! Min pojkvän är vegetarian och det skulle vara kul att laga detta åt honom nångång! (själv är han väl inte så jätteäventyrlig i köket…) ^^

  7. Lycka till i tävlingen. Jag har också tävlat men med ”vanliga” köttbullar med citron och oregano. Vi är uppenbarligen inte vegetarianer, men jag försöker inför vegetarisk vardag och ”spara” köttet till helgen. Kanske ska ta och testa dessa ”bullar”. Barnen gillar bönor så det borde funka:)

  8. Tack för dina fina kommentarer! Och ja, jag håller med dig. Vissa hopplösa dagar kan det kännas som att man är den enda i den här världen som har den inställningen att inte äta kött, men då är det ju tur att det finns en massa bra veg.bloggar man kan kika in i.

    Och det där med ”smördegen” haha jaa, jag brukar köra lite man tager vad man haver. Jag ville göra sådana veganska snurror men vi hade ingen smördeg hemma, och absolut ingen vegetabilisk, så då tänkte jag att det värsta som kan hända är att jag misslyckas. Men det tycker jag inte att jag gjorde faktiskt, det kanske inte riktigt är som vanlig smördeg, men jag måste ändå säga att det funkade väldigt bra. Kram!

    • Det är SÅ sant; det värsta som kan hända är ju inte värre än att man får hitta på något annat – så att experimentera är ju inga svårigheter 🙂 Bara kul! Det såg väldigt gott ut i alla fall, så jag kan tänka mig att det fungerade bra 😀

  9. Grattis Alexandra, du vann 🙂 Jag gillar verkligen att du gjorde ett vegetariskt alternativ och t.o.m. bytte ut pastan. Verkligen kreativt och det låter jättegott!
    Jag hittar ingen mejladress till dig, men om du mejlar din hemadress till mig, stephanie_pn@hotmail.com, ska jag se till att det fina priset skickas till dig.

    Återigen, grattis och ha en jättetrevlig kväll.
    /Stephanie

  10. Hade jag fått avgöra, hade du vunnit! Tycker bollarna/bullarna ser supergoda ut.

    Men! Nu såg jag ju precis att du vann! HURRA HURRA HURRA!

  11. Prova detta recept idag med pasta till och det var verkligen smarrigt!Fick dock med mig färska plommontomater hem men det gick ju det med…
    Rekommenderas!

Lämna en kommentar