Pastagratäng med broccoli

Gårdagen bjöd på spagetti med quornfärssås, och redan då hade jag i bakhuvudet att göra en pastagratäng senare i veckan. Därför kokade jag en stor gryta spagetti, på det sättet blev det över en ansenlig mängd och jag behövde inte koka någon pasta idag. Det är inte ofta jag tänker så långsiktigt, men gör man det har man igen det senare!
.
Eftersom jag hade massor av andra saker att göra bestämde jag mig för att vara riktigt grundlig med receptet idag 😉
.
Därför har jag tagit bilder, steg för steg, på hur man gör en av dessa pastagratänger. De är supersmidiga om man har fått kokt pasta över sedan innan, bara att bestämma sig för vad som ska följa med ner i gratängen och skjuta in allt i ugnen! Går snabbt, använder upp rester som annars kanske skulle ha slängts och smakar oftast inte så tokigt!
.
jag gick inte efter något recept idag, men det finns många liknande, som dethär på pastagratäng med broccoli och det här på en annan spännande vegetarisk variant.
pastagratäng med broccoli

.

Pastagratäng med broccoli – ca 4 personer
.
Den färdigkokta pastan du har kvar – runt 300-400g
250g färsk broccoli
1/2 purjolök (se, nu fick jag användning av den igen!)
3 dl mjölk
1 dl grädde (grädde kan bytas ut mot matlagningsgrädde om du har, tag då 2 dl mjölk och 2 dl matlagningsgrädde)
150g fetaost
ev. riven ost
salt och peppar
.
Sätt ugnen på 250 grader
.
Om du som jag använder redan kokt pasta, behöver den bara tas fram och eventuellt, om det är spagetti, klippas i mindre bitar (blir lättare att äta den sedan).
.
.
Koka broccolin, men inte för mjuk – den kommer bli färdig i ugnen.
.
.
Hacka purjolök och fräs i lite smör några minuter. Häll över mjölk och grädde/ matlagningssgrädde. Låt koka upp.
.
purjolök
.
Sänk värmen och smula i fetaosten. Den kommer inte smälta helt, det är okej. Salta och peppra.
.
.
Lägg pasta och broccoli i en smord form, dela gärna större buketter. Om du vill, spara ett par till servering.
.
.
Häll över ost/mjölksåsen och strö over lite ost om du vill.
.
.
Ställ in i ugnen i ungefär 20 minuter eller tills den ser färdig ut.
.
.
Voila!
.
Kommentera

