Café Tufvan på campus i Växjö

Jag ska inte plåga er med inlägg efter inlägg om hur mycket jag tycker om Café Tufvan. Jag har redan skrivit om dem här och kommer, när jag hittar något nytt, oprövat på menyn HELT säkert nämna dem igen. Men eftersom jag äter lunch där ungefär en gång i veckan och nu också ska börja jobba där lite då och då när jag är behövd är det inte nödvändigt, eller ens intressant att skriva om dem varje gång jag besöker dem. Därför har jag här sammanställt lite bilder av deras vegetariska utbud, inkluderat dagens matval, och skrivit lite kort om var och en. Se det som ett samlat inlägg om både framtidens och dåtidens alla matupplevelser 😀

Caféet har inte, som många andra ställen har, olika maträtter för olika dagar. De erbjuder inte ”dagens rätt” eller byter ut delar av sortimentet veckovis. istället har de ett fåtal olika rätter som sällan förändras, vilket gör dem vällagade och välprövade, om än lite uttjatade när man går dit ofta. Som vegetarian har man ett ännu lite mer begränsat utbud (vilket jag INTE klagar över eftersom det är en helt självvald begränsning). Val som lasagne, kycklingspett, köttfärscrèpes och räkbaguette är inte ens att tänka på, men lyckligtvis serveras det här till oss herbivorer:

Crèpes med champinjonfyllning, kall sås och sallad. Man får dem alltid OTROLIGT varma, så det är helt klart värt att sitta i tio minuter och vänta innan man hugger in, men de är inte fy skam. Brödet man får till följer med alla rätter men känns ganska onödigt (eller så är det bara jag som inte gillar att äta två olika sorters ”kolhydrater” – i det här fallet crèpespannkakan OCH bröd – vid samma måltid).

champinjoncrepes

Vegetarisk paj med mozzarella och soltorkad tomat. Smakar mest tomat vilket gör den lite enformig men den är helt klart god om man inte äter den för ofta. Sallad, kall sås, bröd och te ingår.

vegetarisk paj

Det finns två olika vegetariska baguetter att välja mellan – båda lika goda; antingen som här på bilden – fullkornsbaguette med falafel och tzatsiki eller så väljer man soltorkad tomat och brieost. De kostar 30 kronor styck vilket känns som ett överkomligt pris på en lunch. Dock ingår inte te till det här valet vilket för mig är ett stort minus (visserligen kan man köpa till det för 14 kronor om man inte klarar av abstinensen).

falafelbaguette

Nu har de också ciabattas, som jag skrev om i det redan länkade inlägget ovanför och så har de pannkakor jag inte gett en chans och lite olika fikamöjligheter.

Och så såklart deras sallader! Det är väl egentligen för deras skull jag återkommer så ofta, de andra rätterna känns aningen tråkiga i jämförelse.

Det finns fyra valmöjligheter för vegetarianen

– couscoussallad med falafel
– pastasallad med falafel
– couscoussallad med soltorkad tomat, fetaost och oliver (YAY! Den allra mest fantastiska ^^)
– pastasallad med soltorkad tomat, fetaost och oliver

Till dem valfri dressing och te.

Jag styr oftast blickarna mot vinägretten de har, den är fantastiskt god. Tsatzikin passar till falafeln men är inte något att jubla över. De andra kan jag inte ge något uttalande om.

couscoussallad med falafel

 

pastasallad med soltorkad tomat, fetaost och oliver

Och min egen vinnare:

couscoussallad med soltorkad tomat, oliver och fetaost

Teerna de har att välja på skulle jag också kunna skriva ett helt kapitel om. Rabarber och grädde, blåbärslunden, ingefära och citron… För att bara nämna några!

Efter all denna – inte så smygiga – reklam hoppas jag att ni ger dem ett försök om ni är i krokarna. De som jobbar där är oftast ideella arbetare och gör det här frivilligt för att ge alla studenter ett prisvärt alternativ till de dyrare lunchrestaurangerna. Plus för det!

Kommentera

