Konsten att vara vegetarian på IKEA

Jag och lillebror när IKEA i Kalmar invigdes 2006

IKEA.

Smaka på akronymen.

IKEA.

Visst ger den en viss lyckokänsla? En liten tanke om renovering av sovrummet och nya hyllor i hallen? Så billigt att det värt att spendera ett ”litet” tag monterandes inköpen (vilket du INTE tycker när du väl har de 114 delarna till soffbordet på golvet framför dig men DÅ är det så dags att börja tänka igen!) och kanske till och med komplettera med matchande lampskärmar? Allt på samma plats!

Som sann svensk älskar jag IKEA. Att gå igenom labyrinten av möbler och rumsförslag, skratta åt det extremfula, drömma om det lite mindre extremfula… Det är verkligen en semesterort för alla sparare, snåljåpar, budgetister och smålänningar som jag!

Detta är också sant när det gäller maten. Självklart placerad i mitten av den evighetslånga slingan man måste följa (i alla fall är den det i Kalmar där jag oftast befinner mig) tronar restaurangen – höjdpunkten på besöket! Visst är det lite skolmatsalskänsla över himmelriket – men vad gör det när det är så billigt?

Som allätare har man ett antal rätter att välja på, varav den mest populära OCH den mest prisvärda är, och har alltid varit, köttbullstallriken med potatis, sås och lingonsylt. Vem har inte hört talas om den? Mina vänner i USA vallfärdar till IKEA bara för att smaka denna svenska konstighet kallad ”lingonberries” och jag vallfärdade med dem för att stolt vissa att man VISST äter sylten TILL köttet, inte som dessert efteråt!

***

bild från gårdagen i IKEAS restaurangdel

Dock är det aningen mer komplicerat att äta vegetariskt. Mer komplicerat, men inte omöjligt.

Här i Sverige erbjuder de nämligen oftast ett vegetariskt alternativ som byts ut ett par gånger under året. Det brukar vara lite dyrare än de andra, men inte för den skull kostsamt. Jag vet att jag ätit bulgur och miniquornbullar där som jag tyckte mycket om, och några sorts vegetariska biffar som jag verkligen inte gillade. Man får vara lite modig, för maten är ofta hit or miss. Antingen god eller fasansfullt äcklig.

Utanför har de också en bok med alla alternativen på bild, komplett med beskrivning, innehållsförteckning och allergivarningar, något jag tycker att fler restauranger kunde fundera på. Jättebra om man undviker gluten, laktos, nötter eller annan allergen, och också bra för vegetarianer och veganer som annars måste gissa eller möjligtvis fråga om vad maträtterna innehåller.

Jag var där igår och blev förvånad över att det enda vegetariska alternativet den här gången var pannkakor fyllda med en spenatröra. Två stycken sådana, plus sallad, erbjöds för det väldigt humana priset 19 kronor. Nackdelen? Det är mer ett mellanmål än en måltid. Två pannkakor är inte nog för att mätta en person i min storlek, eller någon annan för den delen! Lösningen? Köp två portioner! För 38 kronor får du plötsligt 4 pannkakor och portionen går från miniliten till gigantisk med hjälp av ett par små ord!

Tillbehören får du betala för, det är upp till dig att fundera ut om det är värt det eller inte. Jag spenderade friskt min mammas stackars riksdaler och köpte till en brödbulle (2 kronor), 1 smörpacket (1 krona), dricka med gratis påfyllning (5 kronor – VÄRT) och en chokladmousse (8 kronor). Allt som allt blev jag riktigt mätt för 54 kronor.

Och pannkakorna? De var helt okej. Inte en smaksensation, men bra mycket godare än jag vågat hoppas! Visst färgas åsikten av priset, men när gör den inte det?

Chokladmoussen däremot är gudomlig! Precis lagom portion och chockfull av en fyllig chokladsmak som ofta saknas när man får chokladmousse ute.

Så ett besök på IKEAs restaurang tycker jag definitivt ni ska göra! Tänk bara på att de tar inträde – ut kommer du nämligen inte under tusenlappen, enligt min pappa. Så går det när man tar dit en familj med köpbehov 😉

Kommentera

