Basilika – ut, spenat – in! Spenatpesto i ett nafs

 

.
De flesta av oss har någon slags relation till peston, som fått ett sådant genomslag här i vårt avlånga land på senare år. Och det är inte mer än rätt med tanke på dess unika smak, färgstarka yttre och inte minst alla de variationsmöjligheter den erbjuder! Klassikern är grundad på basilika som jag tycker är en helt fantastisk ört som jag mer än gärna använder i min matlagning, men ibland är det ju lite roligt att byta ut just den mot någonting som blir LIKA gott, och lika fint mörkgrönt men som inte är riktigt lika traditionellt.
.
Spenat till exempel!
.
Det är väldigt fräscht med spenatpesto i pastan istället för basilikavarianten, och spenat är varken dyrt eller svårt att få tag på. Köp den färska varianten, den är enklare att hantera, och på ett par minuter har du en pesto som inte går av för hackor!
.
.
Tänk, ibland behövs det inte mer än sex stycken ingredienser (inklusive pasta!) för att ge vardagen lite guldkant genom en måltid att längta efter!
.
***
.
Som en parantes vill jag också lägga till att jag nu äntligen är medlem på ett par sidor där vi matbloggare står i fokus! Varför har jag inte tänkt på det förut? Nu är jag i alla fall där så jag blir lättare att hitta =) Detta gäller alltså:
.
.
.
Så, nu till receptet!
.
***
.
.
Spenatpesto
(4 portioner)
.
50 g pinjenötter
ca 150 g färsk spenat (jag tog två rejäla nävar)
1 klyfta vitlök
100 g parmesanost (helst inte färdigriven, jag lovar att resultatet blir bättre med parmesan på bit!)
ca 1- 2 dl olivolja (beroende på hur du vill ha konsistensen.
.
Börja med att rosta pinjenötterna i en torr panna så de får lite färg. Släpp dem inte med blicken, det går snabbt! Häll över dem i en skål.
.
Lägg spenatbladen i pannan och reducera dem genom att låta vattnet försvinna. Det tar inte många minuter, och bladen går från stora och färska till ihopskrumpna och ganska ynkliga. Det gör inget, de ska ju bli pesto 😉
.
Om du har mixerstav (vilket jag rekommenderar, men tyvärr inte hade till hands), lägg pinjenötterna (spara ett par stycken till garnering) och spenaten i en bunke eller skål. Om du istället, som jag, använder matberedaren, lägg dem däri.
.
Skala vitlöksklyftan och hacka den fint. Lägg i spenat- och nötblandningen.
.
Riv parmesanosten fint och tillsätt även den. Spara lite till garnering.
.
Börja mixa och häll i olivoljan lite i taget samtidigt. När peston fått den konsistens är det färdigt!
.
.
Blanda med kokt spagetti, om du vill kan du tillsätta lite mer olivolja då så det går enkelt att blanda runt, toppa med de sista pinjenötterna och parmesanen du sparade.
.
***
.
Så här kan det se ut när man gör pesto i en matberedare (som antagligen kommer irritera dig genom att trycka upp all pesto mot sidorna så du får stänga av titt som tätt och skrapa ihop det igen):
.

.
Lite mesigt rostade pinjenötter.
.
.
Reducerad spenat, som ser aningen ledsen ut.
.
.
I matberedaren.
.
.
Hackad vitlök.
.
.
Nyriven parmesan.
.
.
mixat och redo att blandas med pastan! Jag kunde ha haft lite med olivolja i min pesto, så jag tillsatte lite när jag blandade pastan.
.
.
toppa med nötter och parmesan – KLART!
Kommentera

