saftiga zucchinibrownies – för att grönt ÄR kärlek

Det där med att blanda i grönsaker i bakverk kan låta lite dumt när man först hör det. Jag kan bara tänka mig vad min pappa skulle säga om han visste vad jag håller på med (”grönsaker hör hemma bredvid kotletten på tallriken!”), men faktum är att det inte bara blir ätbart – det blir faktiskt ofta fantastiskt gott! Och vissa grönsaker är vi ju vanare vid i kakor än andra – moroten tillexempel, som är så himmelskt god i den underbara morotskakan, hur skulle vi klara oss utan den? Eller ja, nu buntar jag ihop grönsaker med rotfrukter, men det får man göra i kakvärlden, eller hur? 😉

Förutom moroten kan man med fördel använda mycket annat som spännande krydda i det man bakar – rödbetor passar fantastiskt bra, och pumpapaj har ni säkert hört talats om, det är faktiskt otroligt gott! Ja, och så har vi ju min älskade zucchini. Nu under sommar och tidig höst bara frossar jag i just zucchini, och då är det klart att den ska med i något jag bakar också! Som i en brownie tillexempel.

Jo, brownies fick det bli!

***

Receptet är ifrån början amerikanskt och hämtat här, dock har jag varit och petat ganska rejält i utförandet, lagt till och dragit ifrån. Själv använde jag en amerikansk måttsats när jag gjorde mina brownies, men jag ger er receptet med svenska mått för att göra det lite enklare att följa, det är därför några mått kanske ser lite lustiga ut. Och du, vill du ha riktigt stora browniebitar är nog 12 stycken lite att ta i, originalreceptet tyckte att det räckte till nio bitar. Dock anser jag att det är godare när de är lite mindre, och om man inte blir tillräckligt nöjd är det ju bara att ta en till 😉

***

Saftiga zucchinibrownies

Ingredienser
(ca 12 brownies)

3 ägg (gärna ekologiska)
1 1/4 dl brunt råsocker eller farinsocker
2 1/3 dl strösocker
2 tsk vaniljextrakt (eller 1 1/2 tsk vaniljsocker)
1 1/4 dl mat- eller rapsolja
4 3/4 dl riven zucchini (försök att pressa ut så mycket vatten som möjligt)
2 1/3 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao (jag använde inte riktigt så mycket)
en nypa salt
100 gram mörk choklad

***

Sätt ugnen på 175 grader och ta fram en form som du antingen smörjer eller täcker med bakplåtspapper.

Knäck äggen i en bunke och tillsätt båda sorterna socker. Vispa ihop, gärna med elvisp.

Tillsätt olja, vaniljextrakt och riven, avrunnen zucchini – vispa lite till. (Använder du vaniljsocker, lägg till det i nästa steg)

Blanda mjöl, kakao och salt separat i en skål. Hacka chokladen och tillsätt i mjölblandningen.

Vänd ner i äggsmeten lite i taget.

Låt allt precis blandas, häll sedan upp i formen.

Skjut in i ugnen och grädda i ca 1 timma eller tills en tandpetare sticks i och kommer ut ren. Kolla den regelbundet de sista 20 minuterna, den får inte bli för torr!

Låt svalna, skär sedan upp i lagom bitar och lägg i en fin burk, kanske en med Snorkfröken på?

***

Så här kan det se ut när man bakar brownies:

Först tar man fram ingredienserna!
(men skippa bakpulvret – det smög in i bilden när jag vände ryggen till)

Brown sugar i USA smakar väldigt säreget, inte riktigt som farinsocker som det ofta översätts med. Farinsocker fungerar riktigt bra också, men jag hittade den här påsen på Lidl, och den är mycket närmare sanningen. Välj vilken sort du vill.

Blanda ägg, socker, olja och vanilj. Sedan är det zucchinins tur!
(mobba inte min gamla elvisp. Den är väldigt trogen!)

mjöl och sådant, och så hackad choklad på det.

Och så blandar vi ihop det!

Häll i en SMORD form och skjut in i ugnen en timma eller så.
(gärna bättre smord än min var…)

Så är det bara att skära upp och servera!

One thought on “saftiga zucchinibrownies – för att grönt ÄR kärlek

Kommentera

