Dekorerad chokladtårta och några nyhetstips!

Först av allt måste jag få dela med mig av tårtan som bakades i fredags, då två vänner till mig ville bjuda på en sådan under kvällen. Vi var på väg till en fest för en nybliven 20-åring, så det var ju otroligt passande att vi stod för en! Jag tog mig friheten att bestämma tårta och fyllning själv, men de båda herrarna som stod för initiativet var de skarpa hjärnorna och skaparna av dekoreringen.

Själva tårtan bakade jag efter ett amerikanskt recept som var helt okej, men den blev aningen torr kan jag tycka (vilket ofta är ett problem med just amerikanska tårtor) så jag nöjer mig med att länka till receptet här. Det som är trevligt med amerikanska recept är annars höjden på bottnarna, de blir fina att se på om inte annat!

Fyllningen bestod av ett lager dulce de leche och frostingen av chokladganache (grädde, choklad och florsocker). Ja, och så blev det non-stop som dekor, väldigt tjusigt 🙂

***

Och eftersom jag inte vill lämna er med endast ett länkat recept så kan jag också passa på att berätta för er om de nyheter jag fått nys om nu när 2012 gått av stapeln och Marabou igen tagit över marknaden!

Förutom Marabou Mandelsplit som jag redan gett er mitt smaktest på, har Marabou också en större kamrat på lut till alla er lakritsälskare:

(googlad bild)

Marabou Black (och inga skämt om rasdiskriminering nu tack, jag kommer ihåg uppståndelsen runt 88an black för ett par år sedan). Helt enkelt choklad med saltlakrits i, kan det vara något tro?

Dessutom har vi en lite mindre nyhet som jag hittade ett smaktest på hos mörk o mat (som också bilden kommer ifrån):

Marabou Starbar. Uppenbarligen handlar det om ”Peanutty caramel crumble” och jag kunde inte vara mer exalterad! När jag bodde i USA lärde jag mig att älska jordnötsmör och jag har ofta undrat varför vi inte har gottigheter som Butterfinger (som den här verkar likna) och Reese’s peanut butter cups här i Sverige. Nu har vi en egen variant! Eller ja, egentligen inte, för jag hittade den variant som är originalet här – men den har jag inte haft turen att prova.

***

Imorgon satsar jag på att besöka tingsrätten på ett studidebesök, sedan tänkte jag försöka uppdatera mig lite mer på vad som händer i bloggvärlden, kanske kan jag göra det med en Starbar i närheten?

25 thoughts on “Dekorerad chokladtårta och några nyhetstips!

  1. Jag tror Marabou Black endast kan vara god för dem som gillar lakrits, så jag tror jag gör rätt i att undvika den.. Men jag ser fram emot en recension ^^

  2. Snygg tårta 😉 håller med om att de amerikanska oftast är lite torra. Bortsett från min favorit Red velvet då, mums. Måste nog gå och kolla in chokladhyllan i affären snart fast jag försöker undvika den avdelningen… Blev också svag för jordnötssmör efter några år ”over there” 😉 Ha det bra!

  3. För att inte tala om uppståndelsen kring Nogger Black… Hur som helst så såg jag Marabou Starbar på Pressbyrån vid resecentrum förra veckan, ifall du inte hittar den någon annanstans. 🙂

  4. Åh vilken smarrig tårta du gjort! Har aldrig gjort med dulche de leche fyllning… låter så himla mumsigt 🙂

    Det går ju upp och ner med tiden man har för att blogga… tänk inte på det utan ta det i din egna takt, God knows att plugget tar mycket av ens tid!

  5. Jättefin tårta! Låter underbar också med all den chokladen.
    Jag blir lite tveksam till larits i choklad …kan den nya black chokladen verkligenvara god? Ja det kommer bli ramaskri över namnet i allafall:)

  6. Vilken härlig blogg du har! Kollar efter uppdateringar varje dag o blir alltid superglad när du lagt upp nått nytt härligt veggie-recept. Marabou saltlakrits låter toppen, får köpa på mig ett lager om det e limited edition.

  7. Hejsan! Måste bara säga att både Butterfinger och Reeses’s av olika slag finns på både Coop Forum och Ica Maxi, iaf här i Umeå. Inte överdrivet dyrt heller.

  8. Den tårtan såg riktigt smarrig ut, hoppas födelsedagsbarnet blev nöjd 😀
    Så roligt att höra att du gillar min idé till utmaning, man använder ju aldrig sina kokböcker och varför låta pengarna gå till spillo 😀 Ser fram emot ditt bidrag om du hittar någon bra paj att baka!

Kommentera

