Kanelkryddad äppelcouscous när tiden tryter

Fredagen har nått oss igen, och hemma hos mig fanns det inga som helst planer för kvällen att skönja. Efter en vecka av plugg (mer av den varan hade absolut inte varit en nackdel), stressande över resultat och registrering och dessutom extrem så kallad ”rysskyla” som ändå kräver promenader med en viss liten luden, fyrtassad sak så var det bara för mig att krascha i soffan under min älskade värmefilt (har du ingen sådan?! Du vet inte vad du missar!) och tänka så lite som möjligt så länge som möjligt. Ja, varvat med min nyaste kärlek Prison break som får gå varm i DVDspelaren – härligt med serier som man kan nöta i flera timmar i streck!

***

På grund av denna ineffektivitet kändes inte middagslagandet som prioritet ett – men hungern smyger sig ju på ändå till slut, hur länge man än försöker mota bort den! Och är det så att man, som jag, ligger och trycker undan den ett bra tag anfaller den helt plötsligt med full kraft – och då KAN inte middagen gå fort nog! Då är det inte tal om att pilla ihop crêpes med stuvning eller lasagne med två såser, allt som tar mer än några få minuter förpassas till förmån för enkel husmanskost som pizza med hemkörningsmöjligheter och falafel från gubben runt hörnet.

Dock GÅR det faktiskt att laga en härligt hälsosam och precis lika god måltid på så pass kort tid att den där hämtmaten känns makalöst seg och tråkig i jämförelse. I alla fall om du, som jag, inte har något emot frukt i din mat – det råder ju lite delade meningar om ifall det är en lockande idé eller inte – och så länge som du kan tänka dig kanelsmakande doningar även när december månad har passerat. Låter det som en plan? I så fall har jag ett recept för dig!

Eller ja… Det här är nästan inte ens ett recept, så fort och enkelt fixar man ihop det! Kanske skulle man kalla det en fingervisning, för att tillsätta och dra ifrån ingredienser är lite det som är charmen med just snabblagade rätter som denna. Behövs det mer protein? Tillsätt gärna kikärtor innan servering; det är väldigt trevligt till och gör också måltiden mer matig. Nötterna kan helt uteslutas eller bytas ut mot mandelspån, cashewnötter eller skalade pistagenötter. Ja, och orkar du diska även en stekpanna så kan äpplena helt klart stekas till lite i smör innan de blandas ner, men jag satsade på enkelhet deluxe och sträckte mig bara till en gryta.

***

Kanelkryddad äppelcouscous

Allt som behövs för cirka två portioner är:

3 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongstärning
2 dl couscous (gärna fullkorn)
1 äpple (jag använde två då mina var väldigt små)
kanel
ett par torkade aprikoser
en handfull valnötter (eller andra nötter)

***

Låt vattnet koka upp med den halva buljongtärningen.

Blanda i couscousen i vattnet, täck med ett lock och låt stå i några minuter, tills vattnet sugits upp.

Skala äpplet, kärna ur det och skär i bitar.

Vänd bitarna i kanel i en liten skål, tillsätt dem sedan i couscousen.

Klipp i de torkade aprikoserna i lagom stora bitar och avsluta med nötterna.

Blanda, smaka av, tillsätt mer kanel om det behövs och eventuellt lite smör eller olja om du tycker det blir för torrt.

Servera med exempelvis en sallad, broccoli eller som jag vågade mig på att testa – broccolini. Lite som att äta en blandning av vanlig broccoli och sparris, och eftersom båda är favoriter hos mig var det här en riktig fullträff!

Lite mer omsorg över upplägget vore kanske inte helt fel om du är konstnärligt lagd – jag skyller på att jag var hungrig 😉

25 thoughts on “Kanelkryddad äppelcouscous när tiden tryter

  1. Det behöver ju inte vara krångligt för att vara gott! Det enklaste är oftast det godaste tycker jag. Förresten, det är väl ingen konst att laga god mat om man har massor med olika ingredienser, men det är stor konst att trolla fram läckerheter med bara några få.
    Ha en fin söndag!

  2. Mmmm, kanel i mat är fantastiskt gott! Jag har gärna kardemumma i en del rätter också. Den här couscousen måste jag pröva! Tack för tipset och en söndagskram till dig!

  3. Har ett alldeles liknande recept, fast med rivet citronskal, kardemumma och fetaost i! ja och äpple och aprikoser då förstås, var otroligt skeptisk innan jag testade men det blev otroligt gott! det här var lite enklare, ska testa nästa gång tror jag 🙂

  4. Kanel är en av mina favoritkryddor i mat! Den bör verkligen inte bara användas i desserter och bakverk som många tycks tro.
    Dessutom gillar jag också att använda frukter i maten. Jag rekommenderar verkligen att använda mörka, ekologiska aprikoser istället, de är oerhört mycket godare och dessutom mjukare och saftigare än de svavlade orangea.

    • Oh, tack för tipset! Jag har faktiskt inte reflekterat över att man kanske skulle satsa på de som inte är lika vackert orangea, jag kör på samma gamla av ren vana! Men ekologiskt är alltid mitt förstahandsval, så jag ska prova det nästa gång 🙂

      • Jag rekommenderar Saltå kvarn eller Kung markatta, båda har utmärkta aprikoser i sina sortiment. En annan fördel jag har märkt är att de svavlade ofta torkar och blir hårda ganska fort efter inköp, långt före bäst föredatumet. En gång hittade jag en påse eko-aprikoser långt bak i ett skafferi vars bäst föredatum varit nåt år tidigare. Jag provsmakade ändå och de var mjuka och smakade utmärkt! 🙂

Kommentera

