Bryt baktrenden med Bernts böngryta

Nu var det då äntligen dags för ett recept på bloggen som INTE handlar om godis eller bak, som det mesta gjort nu när vi börjar närma oss julen.

Jag fick nämligen för några veckor sedan en otroligt rolig liten kokbok av en vän som hon hittat väl undangömd någonstans – Ullas lilla gröna, skriven av Ulla Andersson 1982. Och tro det eller ej, men den innehåller en hel drös trevliga vegetariska recept som både är lättlagade, mättande och billiga, speciellt nu mot vintern när det är säsong för de rustika svenska ingredienserna som rötter och olika varianter av kål. Kategorierna att välja mellan är sallader, dressingar och såser, soppor, varmrätter (som mest innehåller grytor och gratänger), bröd och pajer. En riktig idéspruta helt enkelt, utan utfyllningar som quorn och tofu (vilka jag tycker mycket om, men det är bra att kunna laga mat även utan sådana substitut, speciellt när man är student och håller hårt i slantarna).

Dagen till ära invigde jag boken med att laga Bernts böngryta, inte bara för det käcka namnet utan också för att jag fortfarande hade selleri i kylen efter Thanskgivingsmåltiden jag lagade för ett tag sedan. Selleri äter jag sällan då jag tycker att det är alldeles för beskt i rå form, men i soppor och grytor passar den faktiskt riktigt bra!

Jag lyckades dock inte följa receptet till hundra procent, mest för att jag inte kan låta bli att peta lite här och där så rätten ska passa mig och mitt kylskåp ännu lite bättre. Därför skriver jag hur jag gjorde här nedan, känn dig helt fri att byta ut som just DU vill; de två olika småburkarna bönor kan bytas ut mot en enda stor av valfri sort, selleri och äpple kan uteslutas och andra grönsaker/rotfrukter kan läggas till, allt efter eget behag. Originalreceptet innehöll varken äpple, ketchup eller chilisås, utan tomatpuré, och smöret bytte jag mot olja.

Enligt Ulla kan grytan serveras med ris eller spagetti, dock tycker jag att matvete och broccoli passade riktigt bra. Att äta den som den är skulle också kunna vara ett alternativ, eller komplettera med en god brödbit.

***

Bernts böngryta

Ingredienser:
(4 portioner)

2 gula lökar
2 morötter
2 stänger selleri
2 små äpplen
1 grönsaksbuljongstärning
2 msk chilisås
2 msk ketchup
ca 2 dl vatten
1 paket/burk krossade tomater (ca 400g)
1 liten burk kidneybönor
1 liten burk cannellinibönor
1/2 dl matlagningsgrädde

olja att steka i
salt och peppar

***

Hacka löken, skala och skiva morötterna i slantar, skiva selleristavarna och skala, kärna ur och hacka äpplet i bitar.

Fräs lök, morot, selleri och äpple i olja i en stor kastrull i ett par minuter.

Smula över buljongtärningen, tillsätt chilisås och ketchup och häll till sist över vattnet. Låt det hela koka några minuter på medelhög värme.

Häll över de krossade tomaterna.

Skölj bönorna och tillsätt även dem i grytan.

Häll till sist i grädden och koka några minuter till. Salta och peppra efter smak.

Servera precis som den är, med bröd, pasta, ris eller som i mitt fall, matvete och broccoli.

37 tankar om “Bryt baktrenden med Bernts böngryta

  1. Ser ut att vara en rätt helt i min smak! Gamla kokböcker ska man definitivt inte förakta, de
    är ofta guldgruvor, även om de inte är lika tjusiga och trendiga som dagens alla kokböcker.

  2. Inte 100% min smak kanske eftersom jag inte alltid gillar äpple och selleri men jag gillar färgerna och bönor! Såg en veggryta som ser lovande ut i senaste nummret av Buffé som vi ska testa i veckan. Kanske något för dig med? Tror att det ligger på ICA´s hemsida också om du inte har buffé 🙂

    Kram kram i julstökandet!

  3. Kul med lite äldre böcker också, jag har min mormors Hemmets kokbok från 1947, som jag vårdar ömt, och den innehåller mycket fina recept den med. 🙂

Lämna en kommentar