Snabb chokladcupcake med cream cheesefrosting

Måndag är min traditionella skriva-ihop-en-trevlig-meny-genom-att-lusläsa-alla-reklamblad-dag, och det är också en av mina favoritsysslor (det kanske är därför jag är en av de där konstiga människorna som älskar just måndagar?) så jag brukar spendera merparten av kvällen letandes inspiration och recept. Så också igår, även om jag borde ha suttit klistrad framför en viss hemtenta jag inte alls stressar ihjäl mig över… Dock hittade jag många fler gulliga cupcakes, chokladiga kakor och marängiga underverk än jag hittade morotsbiffar och broccoligrytor, antagligen JUST för att jag den här veckan sagt till mig själv att jag inte har TID till att baka!

Därför blev det ju också så att jag råkade baka idag. Mina fingrar höll på att klia sönder av bakabstinens och jag tyckte att jag var värd ett litet brejk ifrån allt studerande (märks det att jag är lite stolt över att jag faktiskt pluggat?). Men vad skulle jag nu välja att lägga mina dyrbara minuter på? Det var inte tid över för någon handling, så alla ingredienser måste vara sådana som jag har här hemma. Det måste gå snabbt, inte innebära för mycket passning och helst ge mig en liten sockerkick framåt kvällskvisten.

Hörde jag någon tänka cupcake?

Visst blev det så! En förvarning bara – jag valde att inte ta fram spritspåsar och sådant utan körde på gammal hederlig plastpåssprits. Blir inte vackert men bättre än att bara bre på frostingen. Och på tal om frosting gjorde jag min utan krusiduller – det vill säga utan karamellfärg och smaksättning. Ibland är det tillåtet att ta lite genvägar 😉

chokladcupcake med cream cheesefrosting

Receptet hittar du här.

resultatet

Lycka till!

Lämna en kommentar