Chokladcupcakes med vit chokladfrosting

Det är inte varje dag man blir hembjuden till en fin vän för lite te, lite nutellacrêpes och massa andra ljuvliga onyttigheter. Därför är det ju en jättebra anledning att baka något att dela med sig av; gärna något chokladigt, lite kladdigt och lite sött! I och för sig har jag lite mindervärdeskomplex för mina skapelser, det känns som att alla är mycket mer erfarna än jag, men jag gör i alla fall mitt bästa och vill ju gärna få ta hand om mina närmaste genom att erbjuda något som de kan tänkas tycka om.

Eftersom att jag bara för några dagar sedan fick hem ett par helt nya, ICKE-PLASTIGA tyllar och spritspåsar ville jag gärna inviga dem och vad gör man då om inte cupcakes?

(ja, alltså inte semlor idag – semledagen och allt. Vi åt det till frukost så man måste ju variera intaget ^^)

chokladcupcakes med vit chokladfrosting

Jag kombinerade två olika recept för att göra dem här – jag hade nämligen inte tillräckligt med grädde för att göra en ganache som det första receptet frågade efter. Dessutom tycker jag mycket om cream cheesefrostingar (jag och min sweet tooth!) så jag blandade ihop ett eget sådant recept.

Receptet för själva muffinsen hittade jag på matklubbens hemsida men eftersom jag inte vet om ni är medlemmar där skriver jag ut min version här:

2 ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao

Sätt ugnen på 200 grader och placera ut muffinsformar i en muffinsplåt (jag ÄLSKAR muffinsplåtar! Vilken skillnad de gör!). Jag gjorde halva receptet och fick 7 muffins, så hela receptet borde ge någonstans mellan 12-14 stycken.

Smält smöret och ställ åt sidan för att  svalna lite. Häll ägg, strösocker och vaniljsocker i en skål och vispa det hela till en porös smet. Rör ner smör och mjölk.

Blanda ihop mjöl, bakpulver och kakao för sig och rör ner blandningen i smeten. Kom ihåg att när bakpulvret möter smeten börjar det verka, så efter det måste allt gå ganska snabbt för att muffinsen ska bli riktigt fina!

Grädda i ungefär 15 minuter.

Frostingen blandade jag ihop på egen hand efter att inte ha hittat ett recept som kändes klockrent. Jag höftade ingredienserna men receptet skulle kunna vara ungefär:

150 gram philadelphiaost
ca  150 gram RUMSVARMT smör (det blir så jobbigt att röra ihop smeten annars!)
ca 100 gram vit choklad
ungefär 4 dl florsocker (blir ganska sött, så var beredd på det eller ta lite mindre)

Smält chokladen – jag gör det oftast i mikrovågsugnen men den är lätt att bränna så var försiktig. Vattenbad går också bra =)

Lägg det rumsvarma smöret i en bunke och häll över philadelphiaost och florsocker. Vispa ihop till en smörliknande röra, så slät som möjligt (elvisp går bra, akta så du inte får florsocker i hela köket!).

Häll i den något avsvalnade smälta chokladen och vispa lite till så allt blandas. Tillsätt om du vill karamellfärg (rosa skulle nog kunna bli jättefint!).

Spritsa på muffinsen och dekorera som du vill (jag använde färdiga sockerblommor som jag köpte tillsammans med tyllarna på den här fina sidan, dock visade de sig innehålla gelatin så om man är vegetarian som jag får man passa sig!).

Hoppas det smakar!

Kommentera

