Guide till dulce de leche och kokosmuffins de luxe

De åren jag spenderade i USA åt jag väldigt sällan glass. Jag är helt enkelt inte en glassmänniska. Någon gång hände det att jag köpte Ben and Jerrys skapelser – som egentligen inte är glass utan en helt egen kategori (och deras cinnamon bunsmak som bestod av kanelglass med kanelbullebitar var den bästa av det bästa) men för det mesta höll jag mig till sådant som var aningen mindre… kallt.

De gånger då jag ändå stod i frysdisken och valde mellan de smaker som fanns var det bara två av dem som gällde – antingen ljuvliga cookies and cream som inte gick att hitta i Sverige då eller den fantastiska smaken dulce de leche, som jag innan dess inte hört talas om.

Nu, när jag vet vad det är, kan jag få riktiga sug efter just dulce de leche – som ordagrant betyder ”söt av mjölk” eller något åt det hållet – och till min glädje förklarade en vän till mig för lite sedan hur det går till att tillverka sin egen. Det är inte svårt men tar lite tid. Och så måste man hålla nerverna i chack 😉

***

Allt man behöver är en burk med sötad, konserverad mjölk. Jag hittade min offerburk på willys för ca 15 kronor.

Allra först är ett tips att ta bort etiketten – efter vad jag har hört blir kastrullen rejält svårdiskad annars…

Ställ den sedan i en stor kastrull och täck med vatten. Vattenytan bör vara ganska högt över själva burken, det får nämligen aldrig finnas så lite vatten att den tittar fram – då riskerar man en liten egentillverkad explosion som förutom röran den ställer till med nog kan ge ganska saftiga brännskador… Det är därför det gäller att ha starka nerver, så man inte oroar ihjäl sig över burkens explosionsrisk när den sjuder.

För sjuda (inte direkt koka) ska den göra, och det ganska länge. Hur länge är lite upp till var och en, men allt från 90 minuter till 3 timmar kan den gott spendera i kastrullen. Tiden bestämmer vilken konsistens själva dulce de lechen kommer att få. Min fick sjuda i lite mer än 90 minuter, sedan blev jag otålig och bestämde mig för att jag ville ha den lite rinnigare 😉

Tänk på två saker: När vattnet börjat värmas upp kommer burken börja låta lite konstigt, den slår helt enkelt mot botten av kastrullen. Ganska ofta. Ljudet kan vara något irriterande, speciellt eftersom den ska sjuda så pass länge, men se det från den ljusa sidan – du hör ju när det är något som INTE stämmer om den slutar låta!

Dessutom MÅSTE burken hela tiden vara täckt med vatten! Jag har förstått att detta är nyckeln till att den inte exploderar, så häll på mer vatten om du ser att burken börjar titta fram över vattenytan. Om du inte vill störa sjudandet, koka upp vatten i en vattenkokare innan du häller i det i kastrullen.

När du tagit upp burken ur grytan och låtit den svalna lite är det bara att öppna den med en konservöppnare och njuta av innehållet! Antingen äter man den som den är, eller så använder man den i något bakverk eller dessert.

För att minska risken att jag skulle äta upp hela burken själv under kvällen var det nog bäst att jag omvandlade den till något som jag enklare kunde bjuda bort. Därför kombinerade jag ett gammalt favoritrecept på kokosmuffins som jag bakat sedan jag var liten flicka och hade en bästa vän som också gillade bakstök i köket med en frosting jag experimenterade fram med de ingredienser jag hade hemma.

Kokosmuffins är verkligen fantastiskt gott och passade bra ihop med den söta dulce de lechesmaken! De här gömmer också lite vit choklad som gör dem extra goda!

Kokosmuffins

Se fler recept från Lottis på kokaihop.se.

Frostingen bestod av hårt vispad grädde, lite, lite socker och dulce de leche. Några mått har jag inte, men jag använde lite mer än halva dulce de lecheburken och kanske 2,5-3dl vispgrädde. Smaka dig fram, det där är så olika. Sprisa eller bred ut den på muffinsen när de kallnat helt (annars smälter gräddfrostingen bara bort) och toppa med lite kokos!

One thought on “Guide till dulce de leche och kokosmuffins de luxe

  1. Pingback: Cheesecake bars med dulce de leche « Kärlek på tallrik

Kommentera

