Afrikansk kikärtsgryta med jordnötssmör

I någon vecka eller två har jag haft en öppen jordnötssmörsburk i kylen, som hånande stått och lurat bakom dörren fullt medveten om att jag inte rör otyget om det inte är för att den omnämns i ett kakrecept eller följer med ner i någon maträtt. Jag uppskattar tanken bakom jordnötssmör – det är ett perfekt pålägg för en vegetarian, fullt med protein och nyttiga fetter. Visst är kaloriantalet högt, och visst är de flesta jordnötssmörsmärken sockersyndare som gör sina burkar mycket sämre än vad de kunnat göra men på det stora hela är det en god idé att äta en jordnötssmörsmacka någon gång ibland.

bilden är tagen från google

Dock är ju vi svenskar VÄLDIGT sällan uppvuxna med jordnötssmör i våra skafferier. Vi har ingen idealbild av en mammahemmafru som leende i världens renaste kök står och brer en dubbel jordnötssmörs- och syltsmörgås, delar den i trekanter och fyller våra stackars små hungriga magar med detta ”mumsiga” innehåll.

(ett klockrent exempel är så gott som ALLA jordnötssmörsreklamer i USA, somJIFs)

De åren jag bodde i USA fick jag ofta diskutera detta fenomen. Där är den ljusbruna sörjan verkligen en stämpelprodukt att ha hemma och reaktionen när jag berättade att jag ALDRIG ätit en ”PBJ” (som står för peanutbutterjelly och är den allmänna termen för dessa ovan beskrivna mackor) var nästan uteslutande något i stil med ”stackars dig!”, ”det är ju snudd på barnmisshandel!” eller ”vad åt ni då när det var lunchdags?”.

bilden också tagen från google

Att hitta jordnötssmör i Sverige är ett äventyr i sig, om man har tur står de ibland mjöl och socker på bakhyllorna, om affären ens har det i sitt sortiment. I USA däremot, finns det hela hyllor med olika sorters jordnötssmör (med eller utan choklad, med eller utan sylt, med eller utan salt, med eller utan bitar, lätt, fettfritt, sockerfritt, mandelsmör etc, etc).

Jag har vant mig vid tanken nu, men jag tycker fortfarande att det är sjukt konstigt att något som är SÅ vanligt ”over there” inte ens finns på kartan här! Vi som ofta är lite utav ett miniUSA och glatt mumsar burgare på Mcdonalds, har fortfarande MYCKET att lära oss om amerikanska matvanor – eller kanske jag ska säga mycket att undvika 😉

Dock bakade jag brownies förra veckan, som fick ett täcke av jordnötssmörsfrosting (ett recept kommer säkert snart!), och resterna i burken kändes det väldigt onödigt att inte göra någonting med. Så då hittade jag detta recept, och med lite (eller ganska många) förändringar, blev det min egen lilla afrikanska gryta!

Afrikansk kikärtsgryta med jordnötssmör

Ingredienser – 4 portioner

1 burk (ca 300 gram) kikärtor
1 burk (ca 400 gram) krossade tomater
2 dl lättcrème fraiche (inte riktigt en hel liten burk)
1 gul lök
ca 3 msk jordnötssmör (väldigt godtyckligt, smaka av!)
en nypa socker (eller gör som jag och spruta i lite ketchup, om det inte äcklar dig allt för mycket ^^)
salt och peppar

Hacka löken och fräs den en stund i olja, stekpanna eller kastrull spelar ingen större roll. Häll över de krossade tomaterna och kikärtorna. Låt koka ihop en stund. Addera lättcrème fraichen (i originalreceptet användes grönsaksbuljong, vilket kan vara ett alternativ för den som undviker mjölkprodukter – jag tyckte dock det passade bättre med crème fraiche) och när det blandat sig med de krossade tomaterna är det dags för jordnötssmöret. Du bestämmer själv mängden, det beror helt på eget tycke och smak, men jag använde runt 3-4 matskedar. Rör ihop det hela och låt småputtra i ett par minuter till. Salta och peppra. En nypa socker eller lite ketchup hjälper till att balansera smakerna, så häll gärna i det på slutet!

Om man har hemma är det säkert ännu godare med nötter i också, men jag klarade mig bra utan.

 

Jag serverade med råris (lite osmygig smygreklam här – jag ÄLSKAR Risentas råris! Det tar 45 minuter, men det är HELT klart värt det!) och sallad.

Lycka till!

Kommentera

