Kalmar has it all (and then some)!

Tog en liten paus i matlagandet, bakandet och planerandet idag då livet kom ifatt och dök emellan. Därför blev det att ta bussen ner till Kalmar för lite olika göromål, göromål som (tyvärr?) också slutade i att jag blev en parfym OCH en klänning rikare! Men kan man räkna med någonting annat om man spenderar halva dagen fönstershoppandes med ett alldeles nytt studiebidrag i fickan? 😉

Hittade sponsrade artiklar från bland annat finfina bloggen sockerrus inne på Lagerhaus och ett helt parti trevliga bakböcker likaså, men jag införskaffade inget av det; inte efter de andra, sådär lagom impulsiga, köpen.

Dock kan man ju inte gå en dag utan mat i magen FAST man inte har en chans att stå hemma vid spisen så det blev dagen till ära besök på två av de mysigaste restaurangerna i Kalmar stad, i alla fall enligt min bedömningsskala.

Till lunch var jag helt ensam (men stark förstås!) och valde därför mitt trygga, fina 4kök, där man aldrig behöver känna sig obekväm över att inte ha någon att dela bordet med. Valet föll på lyxrätten nummer ett i min vegetariska värld; stekt quornfilé med pommes frites, stekta grönsaker och tomat/basilika crème fraiche.

Med dryck går den på hela 92 kronor (därav lyxen!), men helt ärligt är den värd att spendera lite pengar på då och då!

Och dagen slutade ju inte där! Till kvällen var det dags att möta upp mamma, som för övrigt jobbar i Kalmar de flesta dagar i veckan vilket medför morgnar som börjar vid 04.15, och hon tog med mig till prisvärda Athena för delning av pizza och mysfaktor hög.

Valet föll på en vegetarian MED fetaost och oliver (glöm FÖR GUDS SKULL inte att be om deras fetaost om den inte medföljer rätten, den är helt sagolik!) och eftersom jag inte ätit pizzan där förut var jag mer än en aning förväntansfull! Besviken blev jag  verkligen inte. Mycket tunn botten och massor av grönsaker, precis som jag vill ha den. Mer Athena åt folket! (En sällsynt bild på mig får ni också, bara för att ni måste få ta en titt på den T-shirt mina föräldrar köpte hem från Turkiet till mig, jag är lite kär!)

Efter en och en halv timme i en varm buss med en rejält skrikig unge snett framför hamnade vi återigen i mina föräldrars hemstad Oskarshamn. Hur spenderar man en torsdagskväll där? Med stor TV, Desperate housewivesboxen i sin ägo och de där kladdmuffinsen ni kanske kommer ihåg från igår?

Serverade så här.

Hoppas dagen innebar trevligheter för er också ❤

Kommentera

