Plommontosca när plommonen tar över

Hjälp, vad mycket plommon och päron min morbror ville bli av med i år! En stor kasse stod hemma och väntade en dag när jag kom innanför dörren och det var bara att ge sig på att göra så mycket man kunde av dem nu när det är säsong för det! Jag har sett mängder av plommonrecept ploppa upp runt om i bloggvärlden (tillsammans med alla dessa fantastiska, höstiga äppelrecept förstås) och efter att ha samlat lite inspiration blev det plommonsylt av en hel del. Päronen hamnade i muffins, och i magen (päron är ju faktiskt otroligt gott som det är). Dock fanns det ett par stycken plommon kvar efter syltkoket, vad skulle det bli av dem? Visst är det gott med plommonkaka, men jag var sugen på någonting lite annorlunda, och gärna något som bakas i långpanna, då jag hade de andra formarna lite väl undangömda för att letas fram just då.

***

Resultatet blev alltså plommontosca, mjuk kaka med bitar av plommon i, och ett krispigt täcke av knäckig mandel över. Receptet hittade jag från början på för mig nyupptäckta bloggen kakomaten, en sida full av inspirerande recept! Jag har gjort om det en smula, mest anvisningarna, så ”min” version följer här nedanför.

Jag blev faktiskt lite kär i dessa. Jag säger inte det ofta om något som jag själv har bakat – jag tycker liksom inte att det är upp till mig att bestämma om det är gott då, utan de som jag bjuder sitter på den möjligheten, men jag gör ett undantag för den här eftersom jag är så otroligt förtjust i vanlig toscakaka. Med plommonbitar i bryts det söta av alldeles lagom mycket och det är farligt nära att man slukar betydligt mer än man från  början planerade ;)

***

Plommontosca

Ingredienser
(en långpanna)
200 gram smör
ca 8 plommon (några till är helt okej)
4 ägg
3 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk grädde

Toscasmeten:

100 gram smör
3 dl mandelflarn
3 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk grädde

***

Sätt ugnen på 200 grader.

Börja med själva kakan genom att smälta smöret och låta det svalna.

Skölj och dela plommonen, plocka ut kärnan. Skär dem sedan i mindre bitar. Ställ åt sidan.

Häll i socker och knäck i äggen i en bunke. Vispa tills det är poröst.

Blanda mjöl och bakpulver vid sidan om och vänd ner i äggsmeten.

Tillsätt grädden och smöret.

Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten.

Strö plommonbitarna över.

Grädda i ungefär 12 minuter.

***

Under tiden gör du toscasmeten.

Smält smöret i en kastrull.

Rör i mandel och socker, sedana också mjölet och grädden.

låt allt blanda sig till en smet och värm ett par minuter, se till att det inte bränner fast!

***

När kakan är klar, tag ut den och bred toscasmeten över. Var försiktig! Kakan är varm, toscan är varm och eftersom kakan inte är färdiggräddad kan den gå sönder.

Ställ tillbaka i ugnen i ungefär 8-10 minuter.

Låt kakan svalna innan du skär den i rutor.

Njut gärna med en kopp te =)

Kommentera

