Årets julklapp: glöggspetsade fikonpraliner

Nu ni, är dopparedagen här om bara ett par enstaka timmar! Jag kan tänka mig hur alla barn slits mellan viljan att lägga sig tidigt för att julen ska komma snabbare och vänta uppe för att genskjuta tomten när han lägger morgongåvan under granen  tidigt, tidigt. Så var det i alla fall för mig när jag var yngre, vi fick alltid en julklapp på morgonen som vi kunde roa oss med innan det var dags att ta sig till faster i hennes lantliga stuga för att se Kalle på världens minsta, flimrigaste TV (vadå el? På landet?) äta julbord i alldeles för många timmar (när man inte ens är tonåring än är maten på julen mindre viktig) och äntligen, ÄNTLIGEN se tomten komma på sin spark genom fönstret och snart höra honom stampa av snön från stövlarna i farstun. På senare tid har det blivit lite lättare att njuta av varje del av julaftonen, men klapparna lockar ju såklart ändå, det är alltid roligt att se miner av (förhoppningsvis) glädje när presenter som köpts med omsorg blir uppackade, oavsett om det är jag som får eller jag som ger.

I år har jag varit sparsam med att göra julklappar, mest för att jag varit ganska sönderstressad de senaste veckorna, utan att ens ha en ordentlig anledning till känslan. Det har blivit många fler sovtimmar än baktimmar kan jag avslöja, och det märks ganska tydligt om man tittar tillbaka på bloggens historia, som innan december månad haft ett antal fler inlägg. Idag när jag loggade in på bloglovin (där ni gärna får lägga till mig om ni inte gjort det!) efter två dagars paus hade jag nästan 400 inlägg att läsa, varenda ett spännande, lockande och helt uteslutet att hoppa över! Så jag blev lite överväldigad och bestämde att skjuta på läsandet till efter jag postat det väntande inlägget som kommer här.

För mor min kommer få en hembakad julklapp i år i alla fall, och förhoppningsvis tar hon inte en ordentlig titt på min blogg innan morgondagen nu när jag modigt postar innehållet här 😉 När jag hittade receptet på de här små godbitarna visste jag att det inte fanns en möjlighet att jag INTE skulle testa dem, då precis varenda ingrediens är en stor favorit hos mig. Ja, det var på matvett jag hittade dessa fikonpraliner, som tillsammans med pepparkaka och glögg blir en helt fantastisk kombination av jul på bit!

Det finns två varianter på receptet, dels det som man kan hitta på matvetts hemsida som innehåller digestive och så dels det som jag gjorde som innehåller pepparkaka. Valet är helt upp till var och en, beroende på vad ni tycker om eller vad ni har hemma. Så här gjorde jag:

***

Fikonpraliner

Ingredienser:
(ca 30 större eller 50 mindre)

200 gram torkade fikon
200 gram mandelmassa
ca 20-25 krossade pepparkakor
5 msk valfri glögg (jag använde blossas lättglögg)
4 msk smält smör (ca 60 gram, jag använde mindre än så)
200-250 gram mörk choklad
ev ca 100 gram vit choklad till dekorering

***

Klipp fikonen i mindre bitar över en bunke och kasta fästena.

Smula i mandelmassan och fortsätt med pepparkakskrosset.

Häll över glöggen och det smälta smöret; blanda med händer eller ex. stavmixer tills slät.

Ställ in smeten i kylen i någon halvtimme.

Tag ut och rulla runda bollar i valfri storlek, lägg på bakplåtspapper. Sätt tillbaka i kylen minst en timme, jag lät mina stå inne bra mycket längre.

Smält den mörka chokladen över vattenbad eller försiktigt på platta/i mikro.

Doppa varje boll så den täcks, ta upp och lägg tillbaka på bakplåtspappret. Efter några minuter kan den vita chokladen smältas och användas till dekorering om ni vill. Ställ tillbaka i kylen tills chokladen stelnat, någon timme eller så.

Njut! Ja, eller ge bort… Fast det ena utesluter ju inte det andra 😉

28 thoughts on “Årets julklapp: glöggspetsade fikonpraliner

  1. Det känns igen det där med julklapp på morgonen när man var liten. Vi fick alltid jultidningarna på julmorgonen, och det har varit en tradition som jag försökt hålla på, till Håkans förtret…

    Önskar dig en riktigt god jul gör vi!

Kommentera

