Inlägg 250! Det firar vi med vit choklad- och jordnötsmuffins!

Tänk! För exakt 250 inlägg sedan hade jag inte en blogg. Bara ett brinnande intresse för vegetarisk mat, en växande passion för bak och en vilja att dela med mig av den begränsade kunskap jag satt inne med. Lite för att få igång självförtroendet i köket också kanske, jag har alltid haft svårt för att tro att det JAG gör kan vara värt något, kan vara BRA nog. En perfektionist av stora mått som aldrig riktigt håller måttet själv.

Jag har fortfarande brister. Mina bilder kunde vara bättre, min tid mer välplanerad så jag hann med mer bloggskrivande och att svara på alla härliga kommentarer, min mat mer intressant, mina kunskaper inte lika bristande. Men så länge som ni läser och uppskattar det jag skriver kommer jag göra ALLT för att dela med mig av det jag kan och det jag lagar/bakar/fixar/funderar på. Av en enda anledning egentligen – jag ÄLSKAR det här. Älskar att skapa i köket, älskar att skriva om det och älskar att inspirera; för det hoppas jag att jag gör.

Om inte annat så ger det mig en anledning att baka något extra då och då, fast jag kanske borde läst ett par kapitel till i kurslitteraturen. Eller prova den där fänkålen för att se om den tilltalar mina smaklökar eller inte (inte, visade det sig, men jag jobbar på det). Det gör att jag varierat min kost ordentligt, tar hand om mig själv och faktiskt äter lagad mat varje dag – för att det är LIVSVIKTIGT.

Ett stort tack för att ni håller mig sällskap här på bloggen ❤

***

Just nu pågår ett grupparbete i juridikkursen jag tar del av; ett PMskrivande som kommer ligga till grund för en del av kursens betyg. Och att dra sig upp tidigt (typ halv NIO) på morgonen för en lång dag på biblioteket är mycket lättare om:

1) Gruppen man arbetar med är en man trivs med (det är den) och

2) Fika finns när blodsockret dippar till.

Och vad vore fika utan hembakat?

Därför blev det att det bakades hemma hos mig igår. Jag hade turen att ha både vit choklad, jordnötter OCH jordnötssmör hemma (eller tur och tur; mitt skafferi är i det närmaste bottenlöst när det kommer till sådana här mumsiga ingredienser) och hittade därför ett spännande recept i en alldeles ny, mycket trevlig bakbok som jag fick PÅ en födelsedagsfest som inte var min egen (det ni!).

Muffins heter boken, Johan Åkerberg heter författaren och vit chokladmuffins med jordnötter blev receptet. Tillsammans med en jordnötsfrosting och fyra olika formar med matchande glitter blev både fikat och firandet av detta viktiga inlägg riktigt trevligt.

Vill ni prova också? Här kommer receptet [med mina egna kommentarer inom klamrar]

***

Vit chokladmuffins med jordnötter och jordnötsfrosting

(10-12 muffins) [jag gjorde 16 mindre]

3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker [eller 1/2 tsk vaniljpulver]
1 tsk bakpulver
150 gram smör
2 dl strösocker
2 ägg [gärna ekologiska]
1/2 dl mjölk [jag använde grön]
1 dl jordnötter
50 gram vit choklad, hackad

Jordnötsfrosting

100 gram jordnötssmör
100 gram philadelphia [eller annan cream cheese]
1 dl florsocker

***

Sikta mjöl, vaniljsocker [eller pulver] och bakpulver i en bunke.

Vispa i en annan bunke smör och socker vitt och pösigt. Rör i äggen, ett i taget, och avsluta med mjölk.

Blanda i mjölblandningen i smeten [vänd i försiktigt]. Vänd därefter i jordnötter och choklad.

Fyll formarna med smeten [använd gärna en muffinsplåt].

Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter [eller 8-10 om du gör dem mindre].

Ta ut, låt svalna, bred på frosting och servera.

Jordnötsfrosting

Rör ihop ingredienserna tills du fått en jämn och fin frosting.

Spritsa eller bred på muffinsen.

***

Bara att servera 🙂

51 thoughts on “Inlägg 250! Det firar vi med vit choklad- och jordnötsmuffins!

  1. Vit-chokladmuffins måste jag defintivt prova på att göra, speciellt med en pojkvän som gillar vit choklad 🙂 Grattis till ditt 250:e inlägg! Mig har du hjälpt en hel del med inspiration till mer vegetarisk matlagning! De vegetariska måltiderna blir fler och fler varje vecka 🙂

  2. Grattis till ditt 250:e inlägg! Du både inspirerar och berör och jag känner igen mig så väl när du skriver om att ”vara värdig” och nästan skadligt perfektionist. Dina muffins skulle jag gärna sätta tänderna i just nu! Varför ska man alltid bli sugen på något när man ska sova?

  3. Gratulerar finaste Akexandra! 250 inlägg wow! Älskar din inspiration, ditt sätt att skriva och din blogg! Önskar jag kunde formulera mig hälften så bra som dig 🙂

    Det här låter supersmarrigt mmm!

  4. Alexandra, jag måste säga det – jag tycker att det mest framträdande i din blogg, det är ju det: Passion.
    Det är det som är så bindande, som gör att man inte kan läsa ett inlägg utan att le sig igenom det. Man SER hur du älskar det, att uttrycka dig, att baka, att förmedla dina intressen. Det är så underbart kul att du faktiskt LYCKAS förmedla den lycka du känner inför det, och det är just det som gör mig glad när jag kikar in här. Det är så fyllt av glädje och passion, verkligen.

    Och vi följer jordnöts-trenden, ser jag! Ah, varför mobba ett vinnande koncept? Vad tyckte de om muffinsen?

    TACK för din kommentar, förresten. Där skjöt lyckan upp i taket igen 🙂 Och du är nite mycket äldre du. Fastän jag nu faktiskt känner mig rejält mycket äldre än för bara några dagar sedan.. 😉

  5. Stort GRATTIS, Alexandra, till jubiléet!! Du har en härlig blogg, så du har absolut ingen anledning att vara så självkritisk som du är! Det viktigaste är inte att allt är perfekt, utan att du fortsätter dela med dig både av recept och tankar kring maten och tillvaron. OCH att du gör det i den takt och omfattning du orkar med tanke på allt annat som ska rymmas i ditt liv! Stort lycka till i fortsättningen!

    • Du är alltid så omtänksam Kjersi, tack så mycket för de fina orden. Jag är medveten om att jag är relativt självkritisk, men jag låter det inte gå ut över mig själv och vad jag tycker om mig själv som person längre. Dock försöker jag vara realist 😉

  6. Har den äran! 😀
    Muffinsboken har jag också, tycker den är väldigt bra. Bra basrecept och många fina kombos som man inte tänkt på själv.

  7. Jag förstår inte hur människor klarar sig utan lagad mat? Äta fil och mackor på kvällen är inget för mig. Just det här att vi människor inte är perfekta är väl det som gör oss till människor? Jag tycker att du har en underbar blogg och att du är bra som du är. Strävan efter att bli en bättre människa är väl inte fel, men glöm inte att ”good enough” räcker långt! Kvällskramar!

    • Nej, det förstår inte jag heller faktiskt; mest för att det är både gott och roligt – och går att variera i det oändliga! Tack snälla, det värmer verkligen! Jag är mycket bättre på att känna mig okej med mig själv idag fast jag inte är ”perfekt”. Kramar!

  8. Jordnötssmör måste ju ändå vara något av det godaste att inkludera i bakverk! Synd att muffins/cupcakes är min stora favorit att äta, för det är ju så roligt att baka dem. Haha. Tycker verkligen om din blogg, så hoppas det blir minst 250 inlägg till 🙂

  9. GRATTIS till dina 250, vi ser fram mot minst lika många till!
    Och du, man gör så gott man kan och det bästa är att ingen vet vad man planerat för utom man själv så därför vet ingen hur det var tänkt att bli från början:) Man ska hinna med att leva lite också…

    Ha nu en riktigt skön helg på dej.

Kommentera

