Brysselkålsratatouille med sting

Vad tänker ni på när ni hör ordet ratatouille? Är ni som jag, så får ni genast upp en bild i huvudet av en liten råtta som sitter under en kockmössa och lagar gudomlig mat, allt väldigt franskt på DisneyPixars engelskspråkiga eller svenskdubbade manér? En härlig liten filmpärla som jag verkligen hoppats att ingen missat! Dock är det ju inte filmen som det här inlägget ska handla om, utan rätten som inspirerat skaparna av filmen till ett sådant långt och krångligt titelval.

Ratatouille är nämligen en av de smidigaste och nyttigaste rätter som man  kan tänka sig! Den tar väldigt kort tid att göra, kan varieras i det oändliga och smakar fräscht vad man än parar ihop den med, oavsett om man är vegan, vegetarian eller vanlig dödlig. Originalversionen består oftast av lök, aubergine, zucchini, paprika och tomater i någon form, som fräses, kokas och blandas en stund innan rätten är färdig att ätas! Så smidigt är det, och ännu bättre kan det bli genom att man plockar alla de stumpar av grönt som ligger i kylen utan att göra någon som helst nytta. Det var så jag kom att tänka på att jag ville göra en, för att där fanns en halv zucchini och en halv påse rejält trista brysselkålshuvuden som behövde lite omvårdnad, gärna pronto och på en gång. jag lade också till haricots verts utöver lök och paprika, och resultatet ser ni här – gott både på LCHFvis genom att ätas med en köttbit (inget jag förespråkar, som ni säkert vet) eller på pasta med en god sallad till. Det finn nog lika många användningsområden som varianter, och inget är rätt eller nödvändigtvis fel.

Och du, namnet ratatouille påstås ha kommit till genom användningen av det franska ordet touiller – som betyder röra om – och uttalas ungefär rattatoi. Så nu är det bara att glänsa framför familjen när grytan sätts fram – god, snabblagad, fräsch mat MED ett snofsigt namn du uttalar perfekt – kan det bli mycket bättre?

***

Brysselkålsratatouille

Ingredienser:
(4 portioner)

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
ca 10-15 brysselkålshuvuden
1 paprika (min var röd)
1/2 zucchini
1 näve haricots verts, ca 10-15 stycken (jag använde frysta, vilket gick bra)
1 paket krossade tomater (ca 400 gram)
1/2 dl vatten
ca 1-2 tsk sambal oelek
ev 1 tsk honung (byt ut mot 1 tsk socker om du är vegan)
färsk eller torkad oregano (timjan går också bra)

olja att steka i
salt och peppar

Skör löken i bitar och hacka vitlöken. Fräs dem båda försiktigt i olja i en stor kastrull.

Dela brysselkålshuvudena på mitten, skär paprikan och zucchinin i bitar och dela haricots vertsen på mitten. Lägg i och låt fräsa med efterhand som de är färdiga, glöm inte att röra om då och då.

När allt fräst tillsammans någon minut; häll över de krossade tomaterna och vattnet.

Tillsätt sambal oelek och honung (eller socker).

Låt koka ihop i cirka 15 minuter, tills allt är mjukt men inte sönderkokt, rör om med jämna (eller ojämna) mellanrum.

Salta, peppra och krydda efter smak. Prova samtidigt om mer sambal oelek behövs, det där varierar från person till person.

Servera med vad som helst, till exempel med pasta och en god sallad som jag gjorde!

13 thoughts on “Brysselkålsratatouille med sting

  1. Brysselkål tillhör inte mina favoriter men den här grytan ser god ut (ändå!) 😀 Kram!

    (Förvara hingen i kylskåp så får den längre hållbarhet! Har du funderat på vilken indisk rätt du ska laga?)

  2. Supergott! Och ett nytt sätt att använda brysselkål, som jag älskar! Tycker att det är på tok att man mest äter det till jul, det är ju både supergott och supernyttigt. jag har också en halv påse brysselkål kvar efter måndagens vegogratäng, nu vet jag vad jag ska göra med den.

  3. åh, det här låter mums. jag älskar brysselkål och ratatouille är inte dumt det heller. det här måste testas nästa gång jag har brysselkål hemma 🙂 tack för tipset 🙂

    sv: vad synd att du inte har hittat tzay där du bor 😦 Det tog ett tag innan coop tog in det i min stad, kanske är butikerna rädda att ingen ska köpa pga. priset 😦

    ta hand om dig! kram

  4. Hej och tack så mkt!!
    Ja, terminen har varit helt fantastisk. ;D Och nu sitter jag hemma hos mina föräldrar i ett snövitt Umeå och äter lussebullar, snacka om kontrast!!
    Hoppas allt är bra med dig, många kramar

Kommentera

