rödvinsrisotto med soltorkad tomat och en film eller två (eller tre)

Ända sedan jag fick tillgång till hemtentans frågor fredag kväll har jag suttit nedgrävd bland böckerna, som ni kanske har märkt av de obefintliga kommentarerna på era bloggar (oh, vad jag har saknat er!). Ja, det är inte det enda jag har gjort, jag har ”råkat” se tre hyrda filmer som jag bara snubblade över, men sådant kan ju hända alla, eller hur? 😉

Vilka filmer är det du har slösat tid på då?

Jag trodde aldrig ni skulle fråga!

bildkälla

Lördagskvällen ägnade jag framför den senaste Pirates of the Caribbeanfilmen – I främmande farvatten. Jag kan tycka att det är lite överdrivet med en fjärde film i en serie som kanske skulle slutat efter första, men man kan ju inte undvika att charmas av allas vår Johnny Depp, och att slippa Orlando Blooms helyllekaraktär är en klar fördel. Aningen seg kanske, men helt klart sevärd!

bildkälla

Och gårdagen guldkantades med hela två filmer! Först blev det mys med tecknat (jag och mina föräldrar – den yngsta av oss 23…) och BlueSkysatsningen Rio. Inte lika härlig som Ice agefilmerna de stått för innan, men underhållande för stunden – och vyerna är som vanligt spektakulärt vackra!

bildkälla

Sist men inte minst spenderades lite över två timmar framför den femte (FEMTE!) filmen om X-men, X-men First class, som istället för att ta vid där de andra slutade berättar historien om vad som hände INNAN. Själv tycker jag det är ett roligt stilgrepp, då jag älskar att sitta och försöka pussla ihop berättelsen så den passar med nästa film (eller ja, föregångaren), och denna gång gjorde det på ett smart sätt. Så är jag svag för X-men utan någon egentlig anledning alls – så ge den gärna en chans!

***

Ja, en ytterst varierad bunt av filmtips fick ni där, vilket kan behövas så här i höstmörkret. Något annat som kan behövas vid denna tid på året är ett spännande mattips (när behöver vi INTE sådana?) så här nedan följer ett sådant, om ni tycker om smaker som krämigt ris, soltorkad tomat och en hel del rött vin…

***

Risotto är något jag lagar med jämna mellanrum, både för att det är så underbart gott (!!) och för att det går att variera på så många olika sätt. Nyligen hade jag en flaska rödvin stående hemma av någon underlig anledning – jag som inte riktigt dricker vin – och jag började fundera över om en risottovariant med rött istället för vitt vin skulle kunna vara något. För även om jag inte föredrar vin TILL maten är jag helt klart positivt inställd till det där med vin I de recept jag lagar – det är inte många rätter som inte blir liiite bättre med en gnutta alkohol…

Serverad med nyaste numret av Buffé blev funderingen om rödvinsrisotto till en trevlig rätt, så jag tänkte att ni kanske skulle vara intresserade av receptet. Hade jag rätt?

***

De två färska tomaterna är något jag lade till BARA för att jag tycket det är en sådan härlig känsla att skålla och skala just tomater, hur makabert det än låter… Så det första steget går helt klart att hoppa över om det där med tomatskållning inte låter som din grej.

Råriset går bra att byta ut mot vanligt risottoris – det vill säga arborio- eller avorioris. Gör du det kan du dessutom kapa tiden det tar att laga risotton ned till ungefär 25 minuter, också här gäller det att smaka sig fram. Häll då i de soltorkade tomaterna efter en kvart eller så.


För en vegansk version är det bara att utesluta getosten, och är du inte vegan men ingen getostälskare är det helt okej att välja fetaost istället. Jag själv använde fontanas getost, som är lite av ett mellanting i smaken.

***

Rödvinsrisotto

2 färska tomater
1 buljongtärning
Ca 1,5 liter vatten
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
250 gram råris
2 dl rött vin
1 dl strimlad, soltorkad tomat
ca 1 dl hackade färska örter (kan uteslutas)

olja att steka i
salt och peppar

Smulad getost/fetaost till servering

***

Börja med att skala tomaterna, ta bort innanmätet och skär dem i bitar (om du vill kan du skålla dem genom att doppa dem i kokande vatten någon minut. De blir lätta att skala då, plus att det är KUL – säger jag som inte har något liv).

Koka upp vattnet med buljongtärningen i en kastrull. Lägg i de hackade tomaterna och låt sedan sjuda vid sidan om under hela tiden risotton lagas.

Hacka den lök och vitlök. Fräs i olja i en stor kastrull eller gryta tills löken mjuknar.

Skölj råriset ordentligt och låt  fräsa med löken i någon minut. Det finns de som säger att noga fräst ris är den största hemligheten bakom en god risotto! Se till att allt ris täckts med olja.

Öppna vinflaskan och häll vinet över det frästa riset i kastrullen (INTE i munnen!). Låt det koka in under omrörning.

Forsätt med att hälla en dl av den sjudande buljongen över riset. Rör tills det kokat in och häll sedan över en dl till.

Nu kommer det bli en hel del buljonghällande och omrörande i kastrullen – det är värt det i slutänden! Om du tröttnar står vinflaskan antagligen kvar inom räckhåll.

Efter en halvtimme eller så är det dags att tillsätta de strimlade, soltorkade tomaterna. Låt koka med de sista tio minutrarna.

Risotton borde börja arta sig efter ungefär 40-45 minuter, smaka av riset och bestäm hur du vill att det ska vara i konsistensen. (mitt ris tog av någon anledning lite över en timme, men det borde inte ta så lång tid)

Blanda ner de hackade örterna om sådana önskas och servera sedan på en gång, gärna tillsammans med smulad getost!

49 tankar om “rödvinsrisotto med soltorkad tomat och en film eller två (eller tre)

  1. Klart man måste få vila hjärnan från böckerna lite:)
    Vi såg också Piratfilmen i helgen, bra men inte jublande bra kanske… mer ett tidsfördriv. X-men fanns det inte en enda stackars film kvar av, annars hade även den fått hänga med hem.

    Tittar du in i vårt kök så hittar du en liten överraskning till dej, kanske kan pigga upp i studierna?

  2. haha, känner igen det där med att göra allt annat än tentaplugget och så sitter man där i sista sekund sen. men vadå, lite film MÅSTE man ju få se 😉

    maten ser hur god ut som helst iaf, blir det inte bra tentasvar av den så vet jag inte vad som behövs!

    • Tack!
      Ja du, det kändes ganska självklart för mig faktiskt. Jag började med det när jag var 18, fast det första halvåret åt jag även fisk och lite fågel, men det passar mig helt enkelt bättre med en ”helvegetarisk” livsstil (om man nu räknar mjölk och ägg till det begreppet). Jag mår bra av det, både kroppsligen och själsligen – det är skönt att känna att ingen kom till skada för min skull (ja, så kan man ju börja diskutera mjölkkornas liv och vem som plockar bananerna jag äter, men man jag måste ju leva också!) 😉

  3. Hoppas att tentan gick bra! Känner igen det där med att få en hemtenta och sen sitta begravd i böcker dygnet runt med bara E24 som sällskap på TV:n runt kl 03.33 på natten/morgonen. SÅÅÅÅ glad att det är över 😉
    Själv är jag fast i DVD-boxträsket och ser massa serier just nu, och en risotto till det är ju aldrig fel. Fast min favorit är med vitt vin, saffran, soltorkad tomat och snuskigt mycket parmesan…

    • Haha, ja, där har jag varit du, fast nu sänds det ju faktiskt lite komediserier mitt i natten – fungerar nog bättre med E24 när man skriver tenta, skulle jag kunna tänka mig 😉
      Oh, jag ÄLSKAR att se serier på DVD – så skönt att kunna se hur många avsnitt man vill på en gång (ja, lite farligt också…).
      Låter som en toppenvariant det där, saffran är ju fantastiskt ❤

  4. Jag älskar att kolla på film! Och tv-serier. Just nu koller jag och Calle på en gammal klassiker från det glada nittiotalet – Sjätte Dagen. Gick tydligen på SVT då. Annars gillar jag Hitchcockfilmer, Twin Peaks och för att inte tala om zombiefilmen Shaun of the Dead. kollakollakolla!

  5. Jag gillar filmtips! Alltid bra att få tips på nya filmer och på filmer, som man kanske inte skulle ha gett en chans, om inte någon annan skrev något om dem! 😀

  6. Mums, när jag blir feberfri ska jag ta mig i kragen och laga den här rätten, såg kalasgod ut =)
    Visst ät filmen rio bra!!! Jag såg den tillsammans med mina barn säkert tre gånger på två dagar =) haha

  7. Mums! jag älskar risotto och ska snart lägga upp min version på bloggen. Har också funderat på det där med rött vin i risotton och måste nu genast prova, verkar ju väldigt gott. Jag har också hemtentaperiod och har ägnat mig åt surdeg, kolla gärna in det på min blogg!

  8. Det är livsfarligt att matbloggssurfa när man är hungrig. Om det vill sig (illa?) kanske det blir både fredagspizza, efterrätt och risotto här ikväll? 😀

Lämna en kommentar