Saffranskryddad kikärtsquinoa

När jag tittade igenom mina sista inlägg upptäckte jag att det varit lite tunt med matinspiration den senaste tiden. Det känns lite som att det nog kommer att luta åt det hållet ni i jultider, då det lätt bakas och snaskas mer än det äts mat efter recept. Idag har jag suttit lite och planerat julgotteriet sådär mellan tupplurarna och regnruskpromenaderna och stött på ingredienser som kommer igen i recept efter recept. Det finns ju en del smaker som förknippas starkt med julen, med all rätt!  En av dessa är helt klart den fantastiska saffranen, som jag länge snålat något alldeles otroligt med, eftersom den varit värd sin vikt i guld – bokstavligt talat. Priserna har varit så höga att fattiga studenter inte kunnat annat än blunda för allt vad saffransbullar heter, och jag har sorgset vinkat hejdå åt drömmar om ljuvlig saffranskola och smakrik saffransglass.

Otippat nog har dock priserna sjunkit dramatiskt till i år! Plötsligt behöver man inte äga en herrgård för att ha råd med saffran, och jag kan äntligen faktiskt använda kryddan i det jag bakar och lagar, istället för att leta fram gurkmejan och fuska fram lite gul färg på mina grytor. Det är klart att det här nya saffransrika livet ska utnyttjas så länge som det är möjligt!

Därför kan jag nu dela med mig ett recept på en doftande kikärtsquinoa, en ensamrätt eller ett tillbehör som lyfts oändligt mycket av ett enda litet kuvert saffran! Det är ett nyttigt, naturnära och snabblagat recept som kan serveras med eller utan torkade tranbär – det är jag som snöat in lite på dem just nu – och om det är just tranbären som inte finns hemma kan de också bytas ut mot russin eller valfri annan torkad frukt. Jag åt min med endast kokt broccoli som tillbehör, men att steka quornfilé (ja, kött går också bra, men då gärna ekologiskt – jobbig vegetarian som jag är måste jag påpeka detta) eller servera på ett buffébord är helt klart alternativ. Jag rekommenderar quinoa till detta recept då det är både gott, nyttigt och ger en spännande konsistens, men att byta ut den mot exempelvis bulgur eller matvete går också bra.

***

Saffranskryddad kikärtsquinoa

Ingredienser:
(4 portioner)

1 gul lök
1 burk kikärtor (ca 400 g)
1 tärning grönsaksbuljong
1 kuvert saffran (0.5 gram)
2,5 dl okokt quinoa (gärna vit)
5 dl vatten
ev 1 dl torkade tranbär

Salt och peppar
olja att steka i

***

Hacka löken och fräs i olja i en stor kastrull.

Häll av kikärtorna och skölj dem, låt fräsa med löken i någon minut.

Tillsätt saffran och smula i buljongtärningen.

Skölj quinoan ordentligt, tillsätt sedan den också.

Häll över vattnet, låt koka upp och sjud sedan på svag värme i ungefär 15 minuter – tills vattnet kokat bort.

Tillsätt torkade tranbär om du vill, salta och peppra efter smak.

Servera sedan som det är eller som tillbehör till vad helst du kan komma på 😉

34 tankar om “Saffranskryddad kikärtsquinoa

  1. Instämmer i att saffranet är billigt i år jämfört med förra året! Bra för oss som bakar/lagar mycket 🙂
    Fast du, gurkmeja använder man inte enbart för färgen utan även för dess goda egenskaper naturligtvis, eller hur? 😉

    Bulgur eller cous-cous skulle jag nog använda i detta receptet.

  2. Ja saffran har alltid varit guld värt och visst är det tråkigt när man behöver snåla med sina påsar. Minns faktiskt att tidningarna skrev om hur en lasbil packad med saffran för några år sedan blev kapad och bestulen av sin last. Ungefär samma värde som ett bankrån ! Trevlig lördagskväll! Kram

  3. Jag som precis har köpt hem inte ett kuvert saffran men TVÅ. Vilka goda och juliga smaker du har parat ihop här och tranbär är ju så gott. Detta vill jag helt klart laga!
    God andra advent!

  4. Saffran är helt fantastisk gott, och dessutom väldigt nyttigt i små doser! Har antiinflammatoriska egenskaper. Däremot lär det t o m vara dödligt i för stora doser, ca 8 g räcker tydligen för att ta kål på en. Fast vem sätter i sig 16 påsar saffran? Då måste man nog äga den där herrgården du pratade om. Jag tänker fortsätta frossa i saffran, åtminstone julen ut.

  5. Glöggen var riktigt god! Det är ju väldigt individuellt det där vad man helst gillar, men när det var glöggkväll förra året hade vi både röd- och vitvinsglögg och när kvällen var slut var den röda i princip orörd…

    Fina fina julkalendern, gillar den verkligen! 🙂

  6. Vilken biscotti jag föredrar? Hm, jättesvår fråga för båda är så himla goda!

    Är ju sådär superförtjust i saffran så kanske det är absoluta favoriten, men inte mer än att jag hoppar över dem i år för lingon och vit choklad. 🙂

  7. Jag ser det (relativt) låga saffranspriset som en uppmaning i att frossa i saffran! Jag borde blir bättre på att använda saffran i mat, och inte bara i bakning. Det här ser supergott ut, och quinoa gillar jag jättemycket trots att jag sällan äter det.
    Så alltså, mer quinoa och mer saffran i Tant Russins kök!

  8. Ååååh jag ska HELT KLART göra det här! (Jag skäms över det faktum att jag inte varit inne här på väldigt alldeles för länge – men det ska bli bättring på det nu! lovar-lovar!)

    Och jag har snott med mig två påsar saffran hemifrån (det fanns herregud FYRA stycken! Inte en chans att päronen fixar att använda upp dem!) 😛
    Fast jag måste vänta tills jag kommer hem från Stockholm. Det finns en viss herre som är helt sinnesförvirrad och inte gillar saffran :O
    Men nästa vecka! Nästa vecka! 😀

Lämna en kommentar