Fullkornscrêpes med grönsaksfyllning


Crêpes är en rätt jag sällan gör, eftersom jag får för mig att det är SÅÅÅ krångligt! Det ska stekas plättar (ja, i mitt hus så har det alltid hetat plättar, oavsett storlek – dock kallar jag dem pannkakor i receptet för att inte krångla till det för er), göras en fyllning, läggas ihop, dekoreras med ost och gräddas i ugn. PUST! Suck och stön!

Men vet ni, det är faktiskt inte så jobbigt egentligen. Att steka lite plättar går på ett kick och kan vara riktigt roligt om man inte känner sig stressad (jag kan tänka mig att min stackars mamma inte tyckte det var lika roligt när jag och min bror var små och hade plättätartävlingar där vi hävde i oss plättar för kung och fosterland medan vi gastade efter mer).

Ja, och så kan man fylla dem med vad man vill, rulla ihop och skjuta in i ugnen ett ögonblick och VIPS har man en mättande middag som de flesta uppskattar! Blir det plättar över kan de ätas till lunch eller brunch med sylt nästa dag. – så äts det rester fast med variation, är inte det bästa sättet att ta tillvara på sådant som blir över?

***

Crêpes är en av de där roliga rätterna som kan varieras i det oändliga, men ofta slutar det med att man gör samma variant gång efter gång. Jag valde att inte laga den klassiska sorten som brukar ätas här hemma – den med svampstuvning – utan fyllde mina crêpes med en spännande blandning av brysselkål, blomkål och ost. Har du andra grönsaker hemma är det bara att byta ut i receptet, det blir säkert jättegott det också!

Vill du inte att dina crêpes ska vara gjorda med grahamsmjöl så går det precis lika bra att bara använda vetemjöl. Jag brukar alltid tillsätta en tsk honung eller två i min pannkakssmet, jag tycker det blir en godare smak, men det är helt upp till dig och det är bara att utesluta om du tycker det!

Jag serverade mina med hackad avokado, paprika och tomat. Det och lite sallad framför Desperate Housewives blev en riktigt trevlig middag 😉

***

Fullkornscrêpes med grönsaksfyllning

Ingredienser:
(4-5 portioner)

Pannkakorna:

1 1/2 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
6 dl mjölk (jag använde röd, men det går bra med grön eller möjligtvis blå också)
3 ägg
en nypa salt
ev 1 tsk honung

Fyllning:

2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
15-20 brysselkål
1 litet blomkålshuvud
3 dl vatten
1 grönsaksbuljongstärning
ev 2 tsk mjöl
1-1 1/2 dl grädde
1/2 dl ost av något slag (jag använde dansk gräddost)

riven ost att strö över
smör och olja att steka i
salt och peppar

***

Börja med blanda ihop smeten till pannkakorna.

Blanda mjölsorterna och salt i en bunke.

Vispa i hälften av mjölken tills smeten är slät. Fortsätt med den andra hälften.

Knäck i äggen och vispa smeten slät.

Tillsätt honung om du vill.

Ställ åt sidan för att vila i 20 minuter eller så.

***

Dags att göra fyllningen!

Tag fram en stor kastrull och häll lite olja i botten på den.

Hacka lök och vitlök och fräs dem i oljan en liten stund.

Halvera brysselkålen, dela i fyra bitar om de är stora. Lägg i kastrullen.

Dela blomkålshuvudet i mindre bitar och tillsätt dem också.

Häll över vattnet och smula i buljongtärningen.

Låt det hela koka tills brysselkålen är mjuk – det tar ca 20-25 minuter.

Strö eventuellt över mjöl (jag uteslöt det eftersom vi hade en LCHFare som också ville äta av fyllningen).

Häll i grädden (jag använde den mindre mängden, men det kan du bestämma beroende på hur tjock du vill ha den)

Blanda till sist ner osten – vad för sort bestämmer du själv (jag använde dansk gräddost och behövde därför bara klicka i den och låta den smälta, du kan annars riva den och blanda i)

Dra ifrån plattan, smaka av med salt och peppar.

***

Stek gärna pannkakorna under tiden fyllningen kokar.

Ställ ugnen på 225 grader ungefär här, så hinner den bli varm.

Smält lite smör i en stekpanna och häll i ca 1 dl smet.

Stek på båda sidor tills den fått fin färg och lägg över på en tallrik.

Upprepa tills smeten är slut och du stekt ca 10 pannkakor.

***

Bara att lägga ihop allt kvar!

Lägg lite fyllning på varje pannkaka och rulla ihop, jag brukar göra detta direkt i formen.

Lägg varje rulle tätt bredvid den förra. Av smeten blir det ungefär 10 pannkakor – jag använde sex av dessa till crêpes, du kan använda hur många eller hur få du vill.

När alla crêpes är på plats, strö över ost (jag använde fyra skivor färdigskivad ost) och skjut in i ugnen i ca 10 minuter, tills osten har smält.

***

Jag skulle ju ha haft lite färsk timjan att dekorera med, ni får föreställa er den 😉

41 thoughts on “Fullkornscrêpes med grönsaksfyllning

  1. Vad kul! Jag gillar också när bloggare testar.. Har faktist läst några av dina. Riktigt bra recensioner!

    jaa, smaken är som baken som man säger. haha. Som du säger var den god men jag blev mest besviken på att den nya chokladen inte tillförde några nya smaker. Jag hade förväntat mig mer och större macadamia nuts ( i stil med schweizernöt) och mer smak av honung.

    Dessa crêpes ser såå goda ut!! Nu blev jag sugen på att göra egna.. hihi

  2. Lova att inte ge mig stryk nu… Crêpes är en rätt jag aldrig har lagat! :Oo
    Det närmsta jag kan komma är nog enchiladas som gräddas i ugnen.

    Dina ser riktigt goda ut, får nog laga crêpes snart (dock utan brysselkål) 😉

  3. Åh, vilket bra tips och herregud, så gott det ser ut! Blev så fruktansvärt hungrig helt plötsligt!

    Sv; Vilken lättnad att höra att jag inte är den enda som är rädd för att börja köra bil! Det är verkligen ingen idé att försöka när det inte känns rätt. Det är som du säger, det kommer bara sluta illa haha.
    Och vad roligt att du hittade till min blogg och gillade den, åh så glad jag blir. Puss

  4. Riktigt mumsigt! Precis som du säger kan crepes varieras i all oändlighet – ungefär som paj – beroende på vad man har hemma. Dina med grönsaker ser riktigt härliga ut!

  5. Creps som är så grymt gott! Mmm..

    Svar:. Jo, det blev till att köpa en ny ugn..
    Pepparkaks cheesecake har jag gjort någon gång förut, men som sagt, jag får testa det i kombo med polka..

    Och hur kan man inte gila polkagris? Skandal… ;O

  6. sv: Haha, ja…De flesta dagar bryr jag mig inte om ålder men ibland får jag riktiga ångestimpulser och känner mig som en gammal skata och vill vara under 20 igen. Meen, är rätt okej att vara 22 ändå, och 24 är också rätt soft! När jag är 24 ska jag flytta till London (direkt efter uni) så jag har något att se fram emot iaf!! 😀

  7. Åh, crêpes.. Länge var det min favoriträtt – fylld med stekt köttfärs och ostsås, då. Nu när jag flyttat känns det dock så krångligt – som du beskrev det, med alla dess små delmoment.. Men jag kanske förstorar upp det?

    För övrigt BRUKAR ju smaken överglänsa ansträngningen.. Får bannemig ta mig i kragen.

  8. Crepes glöms ofta bort hos mig med, men det är ju vansinnigt gott. Och du har så rätt i att variera resterna är bästa sättet att ta tillvara på dem.

Kommentera

