Mars so far – matinspiration och baktankar

Jag måste tacka er trogna som kommer och besöker mig även under min downperiod, som pågått ett alldeles för långt tag nu. Ni är så fina som sänder mig en kommentar även när jag inte är här, eller bara kikar in för att se det som redan finns att se. I’m not worthy! Jag hoppas att ni alla har en underbar tid nu när solen har börjat mjuka upp våra vinterklädda kroppar lite grann; det har jag, komplett med långa promenader i solskenet och till och med en utefika då och då! Hunden min har fått en vårklippning deluxe och gick från uppstoppad pälsboll till skalad räka på bara någon timme eller så. Matte är nöjd, vad han själv säger får vi nog aldrig veta 😉 Dessutom har jag varit utan internet på datorn i ett par dagar nu efter att min internetsladd mystiskt nog gick av på mitten! O.o Det är äntligen fixat med en nyinköpt router (åh, vad skönt med sladdlöst!) och jag är nöjd och glad igen!

Eftersom ni inte hört från mig ordentligt på hela den här månaden (alltså TVÅ hela veckor!) tänkte jag ge er en sammanfattning på vad jag hittat på i köket de senaste dagarna. För visst har jag befunnit mig där ändå, även om jag inte haft tid och energi att dela med mig så rikligt som jag brukat. Jag tror problemet är att jag är lite överambitiös när jag väl postar, det tar sin lilla tid att få ihop ett inlägg jag är nöjd med så jag känner sällan att jag har tid nog att lägga ner på det. Synd är det verkligen, för jag saknar er 😦

***

I alla fall; Här kommer Mars månad i Alexandras kök!

En av de första dagarna bakades det choklad- och mandelrutor att bjuda fikagäster på. Originalreceptet är amerikanskt och innehöll pecannötter, men det här blev en försvenskad version med mandelspån.

Det första som lagades i mina föräldrars nya lägenhet blev en improviserad tomatsås med svamp som serverades över färsk spenatpasta. De krossade tomaterna inköptes från Garant (Willys) och hade en riktigt härlig färg som var en fröjd att laga mat med!

Varma mackor på ciabattabröd är bra när det bör gå snabbt och lätt – dessa med grekisk touch genom feta ost, soltorkad tomat och svarta oliver. Jag äter sällan vitt bröd så det här var en stretch för mig, men gott blev det 🙂

Ett litet proteintillskott behövs ibland; linsgryta med currystekt tofu och kikärtor. Ett hittepå som serverades med turkisk yoghurt framför TVn en kväll.

Jag är sådan som sällan återkommer till samma recept – det finns ju så mycket att prova att det liksom inte finns tid att upprepa sig! – men en favorit som jag lagat i flera år och som jag återkommer till igen och igen är denna pasta med zucchini- och parmesansås. I början av min bloggtid postade jag grundreceptet, som fortfarande håller även om det idag tyvärr saknar fungerande bilder. Kanske får jag lägga till den här nu? 😉

Och så äntligen en bild i dagsljus efter hela denna långa mörkervinter! Häromdagen bakade jag nougatcupcakes för att krydda min studiegrupps pluggdag; och för att få prova mitt nya strössel köpt i härliga småprylsaffären TGR.

Ännu en dagsljusbild på en lunch jag avnjöt; pasta i en enkel linssås och broccoli. Ett experiment som slog väl ut!

Och så kom ju den där bakpotatisen som jag ätit flitigt de senaste veckorna – återupptäckte den som världens smidigaste måltid och trycker in den lite här och var i mina veckomenyer! Känner ni igen influenserna från de varma mackorna ovan? Det brukar lätt bli just fetaost, soltorkad tomat och oliver i kombination när jag gör något sådant här, den här gången också sallad, balsamicosirap och solroskärnor.

Ikväll då, till slut, hade jag tänkt avnjuta en soppa innan mitt naturgodis och mitt bloggande. Tji fick jag när mixerstaven inte ville starta alls, och elvispen togs till. Sammetslen soppa blev det inte, men likväl en gryta som smakade bättre än den såg ut. Även detta recept har jag redan postat en gång i min bloggs ungdomsdagar, det hittar ni här, tyvärr utan  fungerande bilder.

***

Något ni blev lite extra sugna på? 🙂

47 thoughts on “Mars so far – matinspiration och baktankar

  1. Du är så saknad ska du veta! Förstår att den mesta av tiden går åt till annat…!

    Solen, våren och värme… härligt, underbart ljuvligt!

    Mystiskt med sladden… inte vovven som ger igen för att ha blivit skalad som en räka då? 😉

    Stor kram gumman!

    • Vad du är fin Amy! Jag satsar på att komma tillbaka lite smått nu när våren närmar sig, jag saknar ju er också! Dessutom måste jag flika in att du, i och med den här kommentaren, blev den som skickade in kommentar nummer 3000 😀 Grattis till dig!

      • Åhh kommentar nr 3000 me like! 😉 Bra att du är back in business litegrann åtminstone… 🙂
        Gillar din nya layout!
        Remsan och jag har pratat om en bloggträff i vår/sommar. Växjö ligger ju nära mig… skulle du vara intresserad om det blev en träff mitt i Småland? Kram fina du!

  2. Säger som Amy, att du är saknad, och roligt att du bloggar då du kan/orkar/vill. Allt lät väldigt gott som du lagat. Choklad-mandelrutorna mums, zucchini-parmesansås låter så gott, jag är väldigt svag för ost 🙂 Ha det bra och det var roligt att höra från dig, kram!

  3. Absolut! Zucchini-pastan och kakorna med choklad och mandel, mmm!

    Roligt att du är tillbaka och härligt att se att du inte har svultit under bortavaron. 🙂

    Trevlig helg!

  4. Jisses så mycket gott på samma gång 🙂 Mandelrutorna ser riktigt mumsiga ut. Och även pastan med zuchini skulle jag gärna vilja testa ngn dag. Vad fin din hund blev och att du njuter av våren. Själv har jag börjat plantera lite frön och ser fram emot att de ska titta fram. 🙂

  5. You are back ❤ Och jag älskar din fina design 🙂

    sv: nej, rosenknopparna var bäst för att de var så vackra. Men jasminete är min favorit och de små kytena var helt fantastiska 🙂

  6. Det ser inte illa ut, inte illa alls! Har alltid tyckt att bakad potatis varit lite trist, men jag tar tillbaka det efter din bild.

    Vad fint du har fått det här! Tack för fin kommentar på min blogg.
    KRAM

  7. Jätteroligt att höra av dig igen, Alexandra, och så fin din ”nya” blogg blivit! Det är alltid spännande att se vad du lagat och skrivit, men jag säger som jag alltid gör. Ta det lugnt! Skruva ned lite på ambitionerna och kraven! Blogga och dela med dig när du har tid, och framförallt lust! Sköt om dig, och var rädd om dig så att du håller i längden!

  8. Nämen, här är du ju! Välkommen tillbaka! Skönt att höra att det inte gått någon nöd på dig. Tvärt om ser jag! Så mycket gott du ätit.
    Visst är det mycket annat som tar tid i ens liv. Och jag känner som dig och är petig med inläggen. Antingen blir det ingenting eller så är jag inte nöjd.
    Härligt att du är tillbaka. Kram.

  9. Ibland har man bara inte tiden eller inspirationen till att blogga, det händer ju så mycket annat i livet. Men vi finns ju här när du lämnar ett litet inlägg och läser det med glädje! Som detta, oj så mycket härlig matinspiration! Finns fler rätter här som jag gärna provar 😀
    Ja visst är de söta de små delicatobollarna och dammsugarna! Sötare än orginalet men precis lika goda. Haha det var samma här, åt upp båda förpackningar på en gång haha 😀

  10. Hej där! du har fått en ny design på din blogg. Fint! Jag vet hur det är jag har också svårt att få tiden att räcka till att både skriva blogginlägg, fota och läsa alla andras trevliga matbloggar och ge vettiga kommentarer. Det är verkligen svårt att få till allt det där. Vissa veckor nästan omöjligt. Samtidigt är det så kul så man vill inte släppa det helt. Massor av gott har du gjort men jag blev extra sugen och nyfiken på dina chockklad- och amndelrutor.

  11. Kul att höra från dej igen, det har intagits en hel massa gott under tiden det ser vi ju!
    Bakad potatis har vi inte ätit på länge så det får det minsann bli en av dagarna. Det är ju så gott och mättande.

    Så fint du har fått det, läcker bakgrundsbild.
    Ha det nu bra,
    kram!

  12. Skönt att de dig tillbaka gumman!
    Jag tror att det flesta av oss som bloggar vet hur det känns att vara nere och oinspirerade ibland. Men det är så skönt när man väl kommer ur det! Det kommer säkert att kännas lättare nu med sol och lite värme 🙂 (Är ju själv inne i en downperiod då vårt hus aldrig ser ut att bli inflyttningsbart 😦 Och att bo inneboeende i kappsäck hos svärföräldrar är högst oinspirerande… Men snärt är vi ”hemma” igen och då ska det bli andra bullar)

    Ta hand om dig nu!

    Kramar!!!

    (Har haft problem att kommentera på din blogg, varför vete katten!)

  13. Pingback: Choklad- och mandelrutor avrundar fredagen från hell… | Kärlek på tallrik

Kommentera

